logo
تاثیرگذارترین کتاب ها و نویسندگان مکتب ادبی فمینیسم در جهان
1

تاثیرگذارترین کتاب ها و نویسندگان مکتب ادبی فمینیسم در جهان

فمینیسم چیست

«فمینیسم» به مجموعه ای از تفکرها و جنبش های اجتماعی و سیاسی و ادبی و… اطلاق می شود که هدف آنها ایجاد برابری سیاسی، اقتصادی، شخصی و اجتماعی میان مردان و زنان است. فمینیسم در تلاش برای رفع نابرابری های جنسیتی است. این تلاش برای تغییر باید شامل مبارزه با کلیشه های جنسیتی و ایجاد فرصت های آموزشی، شخصی و اجتماعیِ برابر برای زنان و مردان باشد. جنبش های فمنیستی برای حقوق زنان از جمله حق رأی، تصدی مناصب دولتی، کار، دریافت حقوق برابر، مالکیت بر دارایی، تحصیل، عقد قرارداد، داشتن حقوق برابر در دوران ازدواج و سایر موضوعات مبارزه کرده و می کنند.

فمینیسم حقیقی، نقش و تفاوت های بیولوژیکی هر جنسیت را انکار نمی کند. فمینیسم به تک تک اعضای یک جامعه، به عنوان یک انسان نگاه می کند و هدف آن مقابله با بی عدالتی های اجتماعی است که اراده و قدرت مردم را نادیده می گیرد. آن چه که فمینیسم میخواهد، عادی شدن موفقیت زنان است. مشارکت در جنبش فمینیسم حقیقی، راه را برای ساختن یک جامعه پیشرو، مرفه و فراگیر هموار می کند. فمینیسم تاکید دارد که توانمندسازی زنان معادل سلب فرصت ها از مردان نیست. آموزش رعایت حقوق زنان، محیط مساعدی را برای موفقیت در جامعه ایجاد می کند. از این رو، با فرهنگ سازی و تشویق مردم برای پیروی از تفکرات فمنیستی، چارچوب های فرهنگی و اجتماعی که درک اذهان عمومی را نسبت به مفهوم جنسیت محدود کرده، متعادل خواهند شد و به زنان و مردان اجازه می دهد تا بدون هیچ محدودیتی، آنچه که می خواهند باشند.

 

https://media.chibekhoonam.net/2024/04/products-Desktop.webp

ادبیات و مکتب ادبی فمینیسم

مکتب ادبی فمینیسم نوعی ادبيات داستانی، غیر داستانی، نمایشی و یا شعر است که از اهداف فمنیستی در تعریف، ایجاد و دفاع از حقوق مدنی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی زنان حمایت می کند. اغلب این آثار، نقش زنان در قیاس با مردان را، به ویژه در مورد موقعیت های اجتماعی و کسب قدرت، نابرابر تشخیص می دهند و به تشریح پیامدهای این عدم برابری می پردازند.

ادبیات فمنیستی، ژانرهای ادبی بسیار متنوعی را در بر می گیرد. این نوع آثار می توانند سلیقه ی طیف وسیعی از مخاطبان خود را در هر سنی، از ادبیات کودکان گرفته تا ژانر علمی-تخیلی، پوشش دهند.

 

برترین رمان ها و نویسندگان مکتب ادبی فمینیسم

ما همه باید فمینیست باشیم نوشته ی چیماماندا انگوزی آدیچی

کتاب «ما همه باید فمینیست باشیم» اثر چیماماندا انگوزی آدیچی شامل تجربه های شخصی نویسنده، حکایت ها و تجزیه و تحلیل هایی درباره معنای فمینیست بودن است. نویسنده زن اهل نیجریه کتاب استدلال می کند که “فمینیست” توهین نیست. او می گوید ما نیاز به تغییر باورهای اجتماعی و ساختارهای جنسیتی که نابرابری زن و مرد را ترویج می کنند داریم. در اصل، ما همه باید فمینیست باشیم؛ نه فقط به عنوان یک تعهد برای آزادی زنان، بلکه به عنوان راهی برای تشویق مردان به گفتگو با زنان در مورد جنسیت، ظاهر، نقش ها و موفقیت آن ها. این کتاب زبان و ساختار ساده ای دارد و برای شروع مطالعه درباره فمینیسم و آشنایی با چارچوب اولیه آن بسیار مناسب می باشد.

 

اتاقی از آن خود نوشته ی ویرجینیا وولف

منتقدان، کتاب «اتاقی از آن خود» اثر ویرجینیا وولف را شکل دهنده ی جریان نظری فمینیستی و به طور خاص نقد ادبی فمینیستی می دانند. رمان اتاقی از آن خود، از دو جهت اثری درخشان است. اول اینکه لحنِ کتاب از نثری انقلابی، خلاق و مدرن بهره برده و آن را از سایر مقالات آکادمیک متمایز می کند. دوم اینکه به بررسی آثار نویسندگان زن از منظر فمینیستی پرداخته که در زمان نگارش کتاب، موضوعی بکر و حساس بوده است.

 

جنس دوم نوشته ی سیمون دو بووار

کتاب «جنس دوم» جزو مهمترین آثار شناخته شده در ادبیات فمینیستی جهان است، به طوریکه، منتقدان آن را رُکن اصلی اندیشه فمینیستی قرن بیستم می دانند. ایده ی اولیه سیمون دو بووار برای نگارش کتاب جنس دوم این است که مردان اساساً زنان را تحت ستم قرار داده اند و آنها را در هر سطحی، به عنوان دیگری، در تقابل با مردان تعریف می کنند. او معتقد است که در دیدگاه سنتی، زن شیء است، دیگری ست، غیر ضروری و ناقص است. در مقابل مرد می آفریند، عمل می کند، اختراع می کند. این تمایز اساس همه ی استدلال های بعدی سیمون دو بووار است. او در کتاب خود به تفاوت های بیولوژیکی و روانکاوی میان زن و مرد اشاره کرده است، اما با منطقِ قوی خود استدلال می کند که این تفاوت ها نباید منجر شود که زن در سطح پایین تری از مرد قرار گیرد. همچنین نشان می دهد که چطور جوامع با تحمیل و فشار فرهنگی، زنان و دختران را به سوی انفعال و وابستگی سوق می دهند.

 

من ملاله هستم نوشته ی ملاله یوسف زی

کتاب «من ملاله هستم» اثری به سبک خود زندگینامه از ملاله یوسف زی است که به همراه «کریستینا لمب» نوشته شده است. این اثر شامل جزئیات اولیه زندگی ملاله یوسف زی، نحوه تسلط پدرش بر تحصیل و فعالیتهای او، ظهور و سقوط طالبان پاکستان در دره سوات و در نهایت، سوءقصد به ملاله در سن 15 سالگی به دنبال فعالیت هایش برای حق تحصیل زنان می باشد. کتاب من ملاله هستم با استقبال مثبت منتقدان روبرو شد و جوایزی نیز کسب کرد. جالب است بدانید کتاب من ملاله هستم در بسیاری از مدارس پاکستان ممنوع شده است.

 

نمایشنامه خانه عروسک و اشباح نوشته ی هنریک ایبسن

نمایشنامه «خانه عروسک و اشباح» اثر هنریک ایبسن، از منظر پرداختن به سرنوشت یک زن متاهل که در نروژ قرن نوزدهم از فرصت های معقول برای خودکفایی در جهانِ تحت سلطه مردان محروم بوده است، بسیار مهم است. درون مایه فمینیستی این نمایشنامه در آن زمان احساسات بسیاری را برانگیخت و باعث به وجود آمدن طوفان مجادلاتی شد که از صحنه تئاتر فراتر رفته و به روزنامه ها نیز کشیده شد.

 

کاغذ دیواری زرد نوشته ی شارلوت پرکینز گیلمن

داستان کوتاه و گوتیک «کاغذ دیواری زرد» اثر شارلوت پرکینز گیلمن، به دلیل نشان دادن نگرش های ضدِ زن نسبت به سلامت روحی و جسمی زنان در قرن نوزدهم، از آثار مهم ادبیات فمینیستی محسوب می شود. شارلوت پرکینز گیلمن، تسلط انحصاری مردان بر حرفه پزشکی قرن نوزدهم را محکوم کرده و در طول این داستان کوتاه، پیشنهادات زیادی برای کمک به بهتر شدن وضعیت زنان ارائه می دهد؛ مانند ورزش، کار یا معاشرت با دنیای خارج.

 

سرگذشت ندیمه نوشته ی مارگارت اتوود

رمان علمی-تخیلی و فمنیستی «سرگذشت ندیمه» اثر مارگارت اتوود، داستانی است پاد آرمانشهری از یک جامعه که در آن زنان به طور نظام مند از هرگونه آزادی محروم شده اند. انگیزه اصلی نوشتن این کتاب، ترس از تاثیرات احتمالی عقب نشینی از احقاق حقوق زنان بوده است.

 

زنانی که جهان را بهتر کردند نوشته ی جولیا آدامز

کتاب «زنانی که جهان را بهتر کردند» اثر جولیا آدامز، برای کودکان نوشته شده و در شاخه ی فمینیسم کودکان جای دارد. کودکان با مطالعه این کتاب، با دستاوردهای زنان پیشرو و جسور آشنا می شوند. این کتاب شامل زندگینامه مختصر و مفید زنان دانشمند، ورزشکار، هنرمند، هنرپیشه، مخترع، کاشف و غیره است. قطعاً داستان زندگی آنها، از گمنام ترین شان تا مشهورترین شان، سرچشمه الهام نوجوانان خواهد بود و آنها را تشویق خواهد کرد تا رویاهای بزرگ در سر بپرورانند.

1 دیدگاه