logo
آموزنده ترین و تاثیرگذارترین زندگی نامه های افراد سرشناس جهان
1

آموزنده ترین و تاثیرگذارترین زندگی نامه های افراد سرشناس جهان

چرا کتاب زندگی نامه می خوانیم؟

نشستن پای صحبت افراد موفق و شنیدن داستانِ زندگی پر فراز و نشیب آنها، اغلب برای ما جذاب است، زیرا داستان های زندگی دیگران پر است از تجارب تلخ و شیرین. خواندن کتاب های زندگی نامه نیز دقیقا همین تاثیر را دارند. خواندن زندگی نامه به طور خاص به ما این امکان را می دهد که زندگی را از چشم دیگران ببینیم و در نتیجه از تمام چیزهایی که آن افراد از سر گذرانده اند، بیاموزیم.

زندگی نامه ها ارزشمند ترین درس های زندگی را ارائه می دهند. افرادی که زندگی نامۀ خود را می نویسند، معمولاً داستان های جالبی در مورد تجارب و مصائب زندگی خود دارند. هر زندگی شروع، میانه و پایانی دارد. این که انسان چگونه زندگی خود را سپری کرده، باید برای کسانی که هنوز در آغاز راه هستند بسیار جالب و مفید باشد. دانستن اینکه دیگران، چه معروف و چه نامعروف، چگونه با بحران های زندگی خود کنار آمده اند، شریک زندگی خود را یافته اند و حرفۀ خود را دنبال کرده اند، چه به عنوان یک تاجر، هنرمند، شاعر، سیاستمدار، سرباز یا هر شغل دیگری که فکرش را بکنید؛ بدون تردید آموزنده است. همه ما در زندگی هدفی را دنبال می کنیم و کاوش در زندگی افرادی که هدفشان شبیه ما بوده و به آن دست پیدا کرده اند، ما را در مسیر کامیابی یاری خواهد کرد.

برخی می گویند که خواندن زندگی نامه ها، ایستادن روی شانه های غول است. خواندن زندگی نامه ها و خود زندگی نامه ها، راهی بسیار موثر برای دیدن موضوعات از منظری متفاوت است. در ادامۀ این مقاله، به معرفی تعدادی از معروفترین و آموزنده ترین کتاب های زندگی نامه در حوزه های مختلف می پردازیم.

https://media.chibekhoonam.net/2024/04/products-Desktop.webp

 

معروفترین و آموزنده ترین کتاب های زندگی نامه

زندگی نامه عباس کیارستمی نوشتۀ جاناتان رزنبام و مهرناز سعید وفا

«عباس کیارستمی»، کارگردان، تهیه کننده، نقاش، عکاس بزرگ ایرانی (1395 – 1319) و از فیلم سازان بزرگ و تاثیر گذار تاریخ سینمای ایران و جهان به شمار می رود. آثار وی جوایز بسیاری را نصیب خود کرده و مورد توجه منتقدان جهانی قرار گرفته است. از جمله اینکه روزنامه گاردین در سال ۲۰۱۱ در گزارشی، نام عباس کیارستمی را در مکان ششم از بین ۴۰ سینماگر معاصر جهان و بالاتر از بسیاری از چهره های نامدار سینما همچون دیوید کراننبرگ، دیوید فینچر و استیون سودربرگ قرار داد.

این کتاب، گزارش مصاحبۀ «جاناتان رزنبام» و «مهرناز سعید وفا» با عباس کیارستمی و شرحِ زندگی، آثار و سینمای عباس کیارستمی ست که در سال ۲۰۰۳ منتشر شده است. اهمیت این زندگی نامه در این است که اولا؛ نویسندگان اش هر دو خود از منتقدان و سینماگران شاخص می باشند و ثانیا؛ آنها علاوه بر بررسی جنبه های شخصی و حرفه ای زندگی عباس کیارستمی، جایگاه هنری او را نیز در عرصۀ سینمای جهانی و بین المللی بررسی می کنند.

 

از دو که حرف می زنم از چه حرف می زنم نوشتۀ هاروکی موراکامی

هاروکی موراکامی بدون شک معروف ترین نویسنده زنده ژاپنی و محبوب ترین آن ها در عرصه جهانی است. کتاب «از دو که حرف می زنم از چه حرف می زنم» در سال ۲۰۰۸ منتشر شد و خودزندگی نامه ای غیر داستانی از تجربیات دویدن موراکامی است که در آن از تاثیر دویدن های روزانه بر پیشرفت فعالیت نویسندگی اش سخن می گوید. هاروکی موراکامی دویدن را از سال ۱۹۸۲ و تقربیا همزمان با شروع نویسندگی اش آغاز کرد؛ و علی رغم مشکلات و آسیب دیدگی های متعدد، آن را با جدیت ادامه داده است. او معتقد است دویدن به نویسنده، آزادی کامل داده و قدرتِ تمرکز و تفکر را افزایش می دهد. موراکامی ادعا می کند دویدن او را تبدیل به انسانی شادتر و سالمتر کرده و باعث شده کارایی اش چندین برابر افزایش یابد.

اگر از طرفداران هاروکی موراکامی هستید و می خواهید با او بیشتر آشنا شوید، این کتاب برای شما عالی است؛ چه به دویدن علاقه مند باشید چه خیر. اگر هم موراکامی را نمی شناسید، این کتاب می تواند شما را به دویدن تشویق کند.

 

چون بوی تلخ خوش کندر نوشتۀ وحید کهندل

«فرهاد مهراد»، خواننده و موزیسین دهۀ ۴۰ و ۵۰ هجری شمسی ایران است و کتاب «چون بوی تلخ خوش کندر» زندگی نامۀ این هنرمند مردمی به قلم وحید کهندل و با نگاه به جنبه های مختلف شخصیتی و فکری او می باشد. کتاب زندگی نامه فرهاد مهراد در سال ۱۳۹۸ منتشر و عرضه شد و دربر دارندۀ داستان هایی از زندگی شخصی فرهاد مهراد از دوران کودکی تا زمان ازدواجش، مطالعات، تفریحات، علاقمندی ها، دیدگاه های اجتماعی و سیاسی، چالش های هنری، موفقیت ها و ناکامی های او و تمام مسائل زندگی وی می باشد. در کتاب چون بوی تلخ خوش کندر، اطلاعاتی دقیق و خواندنی از زندگی این هنرمند، به همراه دست نوشته ها، اسناد، پوستر ها، یادداشت ها و عکس هایی از دوران زندگی اش وجود دارد که در هیچ کتاب دیگر وجود ندارد و حتی نظیرش در جستجو های اینترنتی نیز یافت نمی شود.

 

زندگی نامه استیو جابز نوشتۀ والتر ایساکسون

محال است در دنیای امروز کسی نام «استیو جابز» را نشنیده و یا با دستاورد های او آشنایی نداشته باشد. استیو جابزِ فقید، یکی از بزرگ ترین کار آفرینان و در زمرۀ تاثیر گذار ترین افراد جهان می باشد. او بنیانگذار کمپانی اپل (Apple)، موسس شرکت فیلم سازی پیکسار (Pixar) و همچنین صاحب چندین شرکت دیگر است. آقای استیو جابز در دوران فعالیت خود با چالش های بی شماری روبرو شد و در مسیر موفقیت، سختی های زیادی را پشت سر گذاشت. در کتاب «زندگی نامه استیو جابز»، ما به طور کامل با زندگی شخصی، کاری و روند موفقیت این مرد بزرگ آشنا می شویم. این کتاب با اجازه شخص آقای جابز و توسط زندگی نامه نویس مشهور «والتر ایسکاسون» در طی دو سال نوشته شد و در سال ۲۰۱۱ میلادی روانه بازار شد؛ و خیلی زود به پرفروش ترین کتاب سال و همچنین پرفروش ترین کتاب زندگی نامه جهان تبدیل شد. کتاب زندگی نامه استیو جابز، الهام بخش تمام کار آفرینان بوده و از محبوب ترین کتاب های انگیزشی می باشد.

 

زنان بدون مرز نوشتۀ جولیا پیرپونت

کتاب «زنان بدون مرز» با عنوان فرعی «زنانی که دنیا را به جای بهتری تبدیل کردند» اثر «جولیا پیرپونت»، یک کتاب زندگی نامه به معنای کلاسیک آن نیست. این کتاب در سال ۲۰۱۸ منتشر شد و شرح خلاصه ای از سر گذشت صد زن تاریخ ساز و تاثیر گذار جهان است. زنانی که بر محدودیت های اجتماعی و جنسیتی غلبه کرده، پا را از چهارچوب ها فراتر گذاشته و توانسته اند استعداد های خود را شکوفا کرده و به موفقیت برسند. این زنان از سرزمین ها و دوره های مختلف اند و در عرصه های گوناگون مانند هنر، علم، ورزش و سیاست به شهرت و موفقیت رسیده اند. شما می توانید شرح حال زنانی چون ماری کوری، جین آستین، ویرجینیا وولف، ملاله یوسف زی و فروغ فرخزاد را در این کتاب بخوانید. کتاب زنان بدون مرز، زبانی ساده و متنی روان دارد و تصویر گری های نو و خلاقانه، جذابیت مطالعۀ آن را دو چندان کرده است.

 

مصائب آشپزی برای دیکتاتورها نوشتۀ ویتولد شابوفسکی

کتاب «مصائب آشپزی برای دیکتاتورها» شرح زندگی پنج نفر از بدنام ترین و مخوف ترین دیکتاتورهای جهان از دریچۀ نگاه آشپز هایشان است که به وسیله خبرنگار معروف لهستانی «ویتولد شابوفسکی»، گردآوری شده و در سال ۲۰۲۰ منتشر شده است. نویسنده برای مصاحبه با آشپز های مخصوص ديکتاتور ها، به گوشه و کنار جهان سفر کرده، پای صحبت آنها نشسته و از همان غذایی چشیده که برای آن دیکتاتور ها طبخ می شده است.

کتاب مصائب آشپزی برای دیکتاتورها موضوع عجیب و جدیدی دارد. در این کتاب، درباره زندگی و عادات غذایی فیدل کاسترو، انور خوجه، عید امین، پل پوت و صدام حسین می خوانیم، با آنها بر سر میز غذا می نشینیم و از دریچۀ آشپزخانه و لابه لای چاشنی ها به زندگی شان سرک می کشیم.

بدون دیدگاه
  • هنوز دیدگاهی ارسال نشده است.