logo
برترین رمان ها و نویسندگان دهه 80 میلادی (سال های 1981 تا 1990)
1

برترین رمان ها و نویسندگان دهه 80 میلادی (سال های 1981 تا 1990)

سال های بین 1981 تا 1990، یک دهه پر ماجرا از تغییرات گسترده اجتماعی، سیاسی و فرهنگی بود که تأثیر آن از آن زمان تاکنون باقی مانده است. وقایعی چون ترور “ریگان” رئیس جمهور آمریکا، شناسایی ویروس ایدز برای اولین بار، به راه افتادن موج بزرگی از همجسنگرا ستیزی و آغاز عصر کامپیوتر.

دهه ای که شاهد رشد باورنکردنی ادبیات فکری، سرگرم کننده و زیبا بود؛ زیرا طبق معمول، تعداد زیادی از نویسندگانِ با استعداد، تحت تاثیر شرایط حاکم و روحیه جمعی، دست به نگارش آثاری جدید زدند که خوانندگان شان را مشتاقانه تا نیمه های شب بیدار نگه می داشتند. مطالعه کتاب های مهم دهه هشتاد میلادی، به ما در درک شرایط آن سال ها و شناخت بیشتر و بهتر زندگی مردم در آن دوران کمک شایانی خواهد کرد.

همراه ما باشید تا با برترین و تاثیرگذارترین کتاب ها و نویسندگان دهه هفتاد میلادی آشنا شویم.

https://media.chibekhoonam.net/2024/04/products-Desktop.webp

 

رنگ ارغوانی نوشتۀ آلیس واکر (۱۹۸۲)

«رنگ ارغوانی» کتابی است که آلیس واکر را به اولین زن سیاه پوست برنده جایزه پولیتزر تبدیل کرد و دو سال بعد، استیون اسپیلبرگ از آن در تولید فیلمی اقتباس کرد. ماجرای رمان رنگ ارغوانی، داستان دلخراشی ست از بیداری معنوی یک زن از جنوب آمریکا، داستان “سلی” و تلاش های او برای فرار از چرخه وحشیگری و تحقیر که توسط مردان زندگی اش صورت می گرفت، تا زمانی که او توانست عشق را در جایی دیگر بیابد…

کتاب رنگ ارغوانی برای شناخت بخشی از تاریخ استعمار، نژادپرستی و البته فقر سیاهپوستان آمریکایی بسیار مفید است. آلیس واکر به خاطر این رمان در سال ۱۹۸۳ دو جایزه معتبر پولیتزر و جایزه ملی کتاب آمریکا را از آنِ خود کرد و همچنان پس از سه دهه، این کتاب در قفسه های اصلی پیشنهادی کتاب فروشی ها جا دارد.

 

سر و صدای (نویز) سفید نوشتۀ دان دلیلو (۱۹۸۵)

کتاب «سر و صدای سفید»، مانند نامش، در زمان انتشار سر و صدای زیادی به راه انداخت، به طوری که نیویورک تایمز آن را “به موقع، ترسناک و دقیقاً منعکس کننده نگرانی های کاملاً آمریکایی” نامید. دان دلیلو این کتاب را در انتقاد به تأثیر رسانه های جمعی و مصرف گرایی جامعه آمریکایی معاصر نوشته است. کتاب سر و صدای سفید دارای محتوایی ضد جنگ، ضد استعمار و ضد سیاست است و در لیست ادبیات پست مدرن جای دارد.

رمان سر و صدای سفید، داستان یک استاد دانشگاه است که در مورد هیتلر مطالعه می کند و پس از نشتِ مواد سمی در نزدیکی خانه اش، دچار عصبانیت، پارانوئید و در نهایت افکار مرگ بار می شود. دان دلیلو با نوشتن این کتاب جایزه کتاب ملی و جایزه حلقه منتقدان را از آنِ خود کرد.

 

نصف النهار خون نوشتۀ کورمک مک کارتی (۱۹۸۵)

آیا به کتاب های سبک وسترن و داستان هایی پر ماجرا که در غرب وحشی می گذرند علاقه دارید؟ پس بفرمایید! این کتاب را برای شما نوشته اند.

کتاب «نصف النهار خون» با عنوان فرعی «سرخی غروب در غرب»، داستان تجربیات پسر نوجوان فراری به نام “بچه” است که در جریان شهاب باران مشهور لئونیدس در سال ۱۸۳۳ در تنسی به دنیا آمده و ماجراهای عجیبی برایش رقم می خورد. کورمک مک کارتی با قلم گیرا و زبان کاملا آمریکایی خود، ماجرا های سفر بچه را با باند معروف “گلانتون” (به رهبری قاضی شیطان پرست) روایت می کند؛ یک گروه از شکارچیان انسان که بومیان آمریکایی را در امتداد مرزهای تگزاس-مکزیک در دهه چهل میلادی سلاخی کردند.

رمان نصف النهار خون داستانی است آغشته به تهدید، وحشت و مملو از ظرافت که ردِ خون تقریبا در هر صفحه اش دیده می شود. این کتاب یکی از بزرگترین رمان های آمریکایی تمام دوران و یکی از صد کتاب برتر قرن بیستم می باشد.

 

آن – It نوشتۀ استیون کینگ (۱۹۸۶)

آیا کولروفوبیا (ترس غیر منطقی از دلقک ها) قبل از اینکه استیون کینگ رمان آن را بنویسد نیز وجود داشت؟

رمان «آن – It» مشهورترین و پرفروش ترین اثر استیون کینگ است و تاکنون دو اقتباس سینمایی و تلویزیونی از آن ساخته شده است. داستان آن در مورد یک دلقک روانی است که کودکان را می کُشد و از ترسِ آنها تغذیه می کند. در واقع این دلقک یک موجود عجیب و غریب به نام “پنی وایزر” است که می تواند خود را به شکل هر کسی و هر چیزی درآورد؛ و این بار خود را به دلقک تبدیل کرده است و کودکان را شکار می کند. استیون کینگ معتقد است که “دلقک ها ترسناک هستند… منظورم این است که اگر من یک بچه بودم و می دیدم که دلقک می آید، تا حد مرگ می ترسیدم!”

به هر حال، به دلیل تأثیر محض بر وحشت عمومی که نگارش کتاب آن بر جای گذاشت و دلقک ها را برای یک نسلِ کامل ترسناک جلوه داد، ما نمی توانیم در مورد کتاب های دهه هشتاد میلادی صحبت کنیم و نامی از استیون کینگ نبریم.

 

ماتیلدا نوشتۀ رولد دال (۱۹۸۸)

اگر تاکنون داستانی از رولد دال نخوانده اید، باید به شما اطمینان دهیم که از یکی از جذاب ترین تجربیات کتاب خوانی محروم مانده اید. داستان «ماتیلدا»، ماجرای دختر کتاب خوانی است که از بد رفتاری خانواده اش فرار می کند تا یک زندگی ادبی داشته باشد. رولد دال به یک نسل از خوانندگان جوانش این ایده را داد که می توانند از موقعیت های دشوار بیرون بیایند، خشمگین بودن اشکالی ندارد، قلدرها قهرمان داستان نیستند و نباید کورکورانه به قدرت اعتماد کرد.

کتاب ماتیلدا از بسیاری جهات، یک کتاب خودیاری برای بچه ها ست و حتی بزرگسالان را نیز شیفته خود می کند. نویسنده داستان از سوی تمام کودکان دنیا برندۀ جایزۀ بهترین نویسندۀ قرن کودکان در سال ۲۰۰۰ شده است.

 

بازمانده روز نوشتۀ کازوئو ایشی گورو (۱۹۸۹)

یک لیست از بهترین کتاب های دهه هشتاد میلادی، بدون حضور نویسنده ای ژاپنی، هرگز کامل نمی شود. رمان «بازمانده روز» اثر کازوئو ایشی گورو که برندۀ جایزۀ بوکر نیز می باشد، درباره زندگی و مرور خاطرات یک خدمتکار انگلیسی است. “استیونز” که شخصی آرام، درونگرا، تودار و وسواسی در انجام خدمت است، تمام هَم و غم خود را صرف انجام وظایف خدمتکاری اش می کند و تنها هدفش این است که در راستای برآوردن خواسته های اربابش، به بهترین نحو عمل کند.

 

سرگذشت ندیمه نوشتۀ مارگارت اتوود (۱۹۸۵)

داستان کتاب «سرگذشت ندیمه» اثر مارگارت اتوود به سبک پادآرمانی (دیستوپیا) از زبان یک ندیمه به نام “افرد” روایت می شود. در کشوری به نام گیلیاد، در پی یک سری تغییرات ساختاری، قوانین جامعه تغییر کرده و آزادی افراد محدود می شود. وضعیت زنان از بقیه بدتر است، زیرا مجبورند در شرایط خاصی زندگی کرده و با پوشش ویژه ای که یکدست است در جامعه حاضر شوند. این رمان دلخراش و سهمگین، پرتره ای از دنیای توتالیتر (تمامیت خواه) است که در آن طبقه حاکم، پس از منتشر شدن سموم در محیط زندگی انسان ها و عقیم شدن اغلب آن ها، از معدود زنان بارور بهره کشی می کند و مخالفان را از تیر چراغ ها به دار می آویزد.

چیزی که رمان سرگذشت ندیمه را بیش از پیش دلخراش می کند این است که او تمام عناصر داستان را بر اساس اتفاقات واقعی و شکل حکومت داری از سراسر جهان الهام گرفته است. این کتاب جوایز بسیاری از جمله جایزه گارنر و جایزه نيويورک تایمز را از آنِ خود کرده است.

بدون دیدگاه
  • هنوز دیدگاهی ارسال نشده است.