logo
مروری بر برترین کتاب های ژانر تاریخی در ادبیات جهان
0

مروری بر برترین کتاب های ژانر تاریخی در ادبیات جهان

ژانر تاریخی در ادبیات چیست

نویسندگان ژانر تاریخی در ادبیات داستانی، به ساخت داستان و روایت بر اساس وقایع تاریخی مهم در زمان و مکانی معلوم در گذشته می پردازند. در آثار ادبی تاریخی، برجسته تر کردن یک سری نکات و ویژگی های روایت تاریخیِ انتخاب شده، نقش بزرگی را بازی می کند و اغلب نیز شاهد آن هستیم. تاریخچه پیداش چنین ژانری در ادبیات داستانی، به صورت غیر رسمی و سیستماتیک، به زمان های بسیار دور در آثار افسانه ای کشورهایی مانند یونان و چین بر میگردد اما به صورت رسمی، ژانر تاریخی در قرن 19ام میلادی در ادبیات غربی متولد شد و یکی از پیشگامان این ژانر نیز والتر اسکات بود.

همچنین ترکیب ژانر های فانتزی و علمی-تخیلی با ادبیات تاریخی، ژانرهای ادبی متفاوتی را به وجود می آورد که به نوبه خود بسیار پرطرفدار هستند. در این گونه آثار ادبی از روش های گوناگونی مانند اضافه کردن عناصر فراطبیعی یا علمی-تخیلی (مانند اژدها و جن و پری یا ماشین زمان و ربات و…) به رویداد و یا عوض کردن مسیر تاریخ به جهتی دیگر (که ژانر «تاریخ جایگزین» نام دارد) استفاده می شود.

در ادامه، بهترین کتاب های ژانر تاریخی در ادبیات جهان معرفی خواهند شد.

https://media.chibekhoonam.net/2024/04/products-Desktop.webp

 

بهترین کتاب های ژانر تاریخی ادبیات جهان

جنگ و صلح اثر لئون تالستوی (تولستوی)

کتاب «جنگ و صلح» نوشته ی لئون تالستوی، شاهکاری بی بدیل در تاریخ ادبیات روسیه و جهان است که در سال 1869 منتشر شد. این اثر بزرگ علاوه بر داشتن خط داستانیِ بی نظیر، شرحی فیلسوفانه و انتقادی از اوضاع روسیه در دوره معاصر نویسنده و چهار دهه جنگ در روسیه است. وقایع رمان جنگ و صلح در بازه زمانی بین سال  های 1805 تا 1820 میلادی رخ می دهند. ابتدای رمان با صلح و آرامش شروع شده و رفته رفته اوضاع روسیه ملتهب تر شده و اوج داستان با حمله ی فرانسه تحت حکومت ناپلئون بناپارت به روسیۀ تزاری شروع می شود. این رمان رئالیستی زندگی پنج خانواده بزرگ و قدرتمند روسیه را طی سال های متوالی دنبال می کند که در خلال روند داستان، چند صد شخصیت مختلف داستانی دائم در حال رفت و آمد هستند.

 

کتاب دزد اثر مارکوس زوساک

«کتاب دزد» نام موفق ترین رمان مارکوس زوساک است که در سال 2005 منتشر شد. رمان کتاب دزد به محض انتشار، با استقبال بی نظیر مردم در سراسر دنیا مواجه شد به صورتی که تا کنون به بیش از 63 زبان مختلف دنیا ترجمه شده و بیش از 16 میلیون نسخه از آن به فروش رسیده است. همچنین در سال 2013 نیز از این رمان فیلمی سینمایی بسیار موفقی ساخته شده است.

داستان این کتاب درباره دختری به نام “لیسل ممینگر” است. لیسل ممینگر دختری سر راهی است و علاقه مهارنشدنی ای به کتاب ها دارد و این موضوع باعث شده است تا او به دزد کتابی بسیار ماهر تبدیل شود. او که توسط پدرش که نوازنده آکاردئون است، خواندن و نوشتن یاد گرفته است، به همراه دوستان و هم محلی های یهودی اش، مشغول خواندن این رمان ها می شود. همه این اتفاقات زمانی جذاب می شوند که زیر سایه مخوف جنگ جهانی دوم صورت می پذیرند و دیدگاهی بسیار تازه به قربانیان هلوکاست و یهودیان را به خوانندگان ارائه می کند.

 

در غرب خبری نیست اثر اریش ماریا رمارک

رمان «در غرب خبری نیست» نام مشهورترین اثر از اریش ماریا رمارک است که برای اولین بار در سال 1928 در روزنامه ای آلمانی زبان منتشر شد. این رمان با وجود توقیف توسط حکومت نازی ها، تنها در 18 ماه اول انتشارش به فروش بیش از 2.5 میلیون نسخه در 22 زبان مختلف دنیا رسید. در سال 1930 فیلمی سینمایی از این رمان، با نامی مشابه ساخته شد که جایزه اُسکار را نیز برد. ماریا رمارک با نوشتن رمان در غرب خبری نیست، الهام بخش ایجاد ژانر جدیدی در ادبیات تاریخی و جنگی شد که با خاطرات شخصی و شرح دغدغه های سربازان گره خورده است. به گفته بسیاری از صاحب نظران، این رمان نهایت قدرت بشر در نوشتن داستان های جنگی در قرن بیستم است.

خط داستانی رمان ساده است. کتاب روایتی است از سربازان جوانی که در خط مقدم آلمانی ها در مقابل فرانسوی ها گرفتار شده اند. روایتی است از ترس ، مرگ، درد و رنج، فضیلت ها و رذیلت های اخلاقی. “پُل” شخصیت اصلی این رمان، سرباز جوانی است که بر اثر تبلیغات مدرسه و معلمش “کانتورک”، همراه با هم کلاسی هایش به جبهه می رود. خود کانتورک که دائم از دفاع از میهن و… داد سخن می داد، زمانی که به جبهه اعزام می شود، هر کاری می کند تا از جهنم جنگ فرار کند و به سوراخ موشی پناه ببرد. در ادامه، داستانی از کشمکش ها و دغدغه های درونی پُل و دوستانش را می خوانیم که زندگی خود را نابود شده می دانند و هیچ امید و آرزو و انگیزه ای برای زندگی ندارند. اما داستان در اوج خودش، زمانی که با مرگ و پوچی اعمال این سربازان مواجهه می شویم، بسیار تراژیک تر و قابل تأمل تر نیز می شود.

 

گهواره گربه اثر کورت ونه گات جونیر

«گهواره گربه» رمانی است نوشته شده توسط کورت ونه گات جونیر نویسنده سرشناس آمریکایی و در سال 1963. از بین آثار او، گهواره گربه و «سلاخ خانه شماره 5» بیشترین استقبال را از طرف مخاطبین به همراه داشتند. همچنین ونه گات برای نوشتن هریک از این دو رمان نامزد جایزه هوگو شده است. سبک آثار ونه گات طنزِ انتقادی، علمی-تخیلی و تاریخی است. او به شیوه خاص خودش در این دو ژانر معروف است. گهواره گربه نیز از این قاعده مستثنی نیست و ونه گات طی 127 فصل! با قلمی آغشته به طنز تلخ، داستانی با عناصر خیالی را نقل می کند.

رمان گهواره گربه را به طور کلی می توانیم شرحی بر زندگی فردی عجیب و بی اعتنا بدانیم که خالق بمب اتم است اما در زمان استفاده آن در هیروشیما مشغول بازی ای کودکانه و نوشتن کتابی به نام “روزی که دنیا پایان یافت” بوده است! اما آیا این همه ی ماجرا و نقطه ی پایانی بر کشتار بی توجهانه انسان ها توسط اوست؟ برای فهمیدن این نکته باید کتاب گهواره گربه را تا به انتها خواند.

 

راه آهن زیرزمینی اثر کولسون وایتهد

رمان «راه آهن زیر زمینی» مشهورترین اثر کولسون وایتهد است که در سال 2016 منتشر شد. این رمان هم با استقبال منتقدین و هم استقبال مردم عامه در سراسر دنیا مواجهه شد و به سرعت در لیست پرفروش ترین رمان های سال 2016 جای گرفت. راه آهن زیر زمینی برای کولسون وایتهد جوایز متعددی مانند جایزه پولیتزر ادبیات داستانی و جایزه ملی ادبیات آمریکا را به ارمغان آورده است. رمان راه آهن زیر زمینی در قالب ژانر «تاریخ جایگزین» قرار دارد.

رمان راه آهن زیرزمینی روایتی است از دو بَرده در آمریکای قرن 19 ام به نام های “کورا” و “سزار”. کورا دختری در سن بلوغ است که اوضاع بسیار وخیمی را به عنوان برده، حتی نسبت به همنوعان خود و دیگر برده ها تجربه می کند. سزار نیز برده ای است که طی سفری، به مزرعه کورا منتقل می شود تا در آنجا کار کند. روزی سزار از وجود خط های راه آهن زیرزمینی مخفی ای خبر دار می شود و با کورا تصمیم به فرار از مزرعه می گیرد اما همه چیز به این راحتی ها نیست و ماجراهای بسیار پرفراز و نشیب و هیجان انگیزی در انتظار این دو فرد است.

بدون دیدگاه
  • هنوز دیدگاهی ارسال نشده است.