logo
آشنایی با بهترین کتاب های نوشته شده در ژانر درام
1

آشنایی با بهترین کتاب های نوشته شده در ژانر درام

مفهوم ژانر ادبی درام

اصطلاح درام معنایی فراتر از ژانر دارد. این اصطلاح از قرن پنجم قبل از میلاد در یونان باستان رواج داشته است و به گونه ای از نمایش اطلاق می شده که خود به سه دسته کلی تقسیم می شده است:

  1. تراژدی
  2. کمدی (طنز)
  3. ساتیر (کمدی هجوآمیز اسطوره‌ای)

اما تعریف اصطلاح درام در ادبیات داستانی (به خصوص رمان) و همچنین صنعت سینما در دنیای امروزی متفاوت است؛ به این صورت که درام، تراژدی و کمدی هرکدام به ژانرهای مختلف و متفاوتی تبدیل شده اند. در ژانر درام شاهد بیان و ترسیم معضلات و مشکلات اجتماعی و اخلاقی در موضوعات گسترده و متنوعی هستیم و در آن خبری از لحن نیشخندگونه و خنده آور کمدی و یا پایان های تلخ و هولناک تراژدی نیست. کتاب های مشهور زیادی در ژانر درام وجود دارند؛ به طور مثال رمان های «بینوایان» از ویکتور هوگو، «بادبادک باز» از خالد حسینی و «سووشون» از سیمین دانشور. کتاب «افسانه های تبای» نیز شامل نمونه های خوبی از نمایشنامه های درام و تراژدی در یونان باستان است. در ادامه به بررسی پنج کتاب برتر در ژانر ادبی درام خواهیم پرداخت.

 

https://media.chibekhoonam.net/2024/04/products-Desktop.webp

بهترین کتاب ها و آثار ادبی جهان در ژانر درام

آناکارنینا نوشته ی لئون تالستوی (تولستوی)

کتاب «آنا کارنینا»، یکی از مشهورترین رمان های کلاسیک از لئون تالستوی، نویسنده بزرگ عصر طلایی ادبیات روسیه است که در سال 1878 منتشر شد. آنا کارنینا بر خلاف رمان «جنگ و صلح»، که فضایی خشک و خشنِ مرتبط با جنگ دارد، درونمایه ای عاشقانه و اجتماعی در ژانر تراژدی و درام دارد و از زبان یک راوی سوم شخص و مجهول نقل می شود. بر خلاف نام کتاب، “آنا کارنینا” تنها یکی از شخصیت های اصلی کتاب است. به نوعی می توان دغدغه اصلی نویسنده از نوشتن این کتاب را تحلیل و موشکافی تغییرات اجتماعی، سیاسی و فرهنگی جامعه روسیه قرن نوزدهم دانست. یک نمونه مهم از این موضوعات که در کتاب آنا کارنینا به تفصیل به آن پرداخته شده است، مسئله کشاورزی، زمین های کشاورزی و توسعه ارضی در روسیه ی آن زمان است.

خط درام-تراژیک اصلی داستان از اختلاف دو شخصیت “استپان آرکادیچ” و “داریا الکساندرونا” شروع می شود که آناکارنینای معروف داستان، خواهر استپان، برای خاتمه دادن به این اختلاف به مسکو می آید و حوادث داستان از این پس رقم می خورد. یکی دیگر از مضامین اصلی این رمان، مضمون دگرگونی و افول وضعیت و مفهوم خانواده در روسیه قرن نوزدهم است.

 

جین ایر نوشته ی شارلوت برونته

کتاب «جین ایر» یکی از شاهکارهای ادبیات کلاسیک و درام است که شارلوت برونته آن را در سال 1847 با نام مستعار «کورر بل» منتشر کرد. جین ایر یکی از اولین نمونه های رمان های جامع در مورد زندگی یک شخصیت اصلی داستان، از کودکی تا پیری است که از طریق راوی اول شخص نقل شده و درون مایه ای روانشناختی و اجتماعی دارد. برخی، آثار جیمز جویس و مارسل پروست را از نوادگان این سبک نوشتاری می دانند. کتاب جین ایر را می توان یک اثر شاعرانه و ملودرام تلقی کرد.

“جین ایر” کودکی است که پدر و مادر خود را از دست داده است و کودکیِ سختی را در کنار عمه اش تجربه می کند. او طی سال های سخت و مشقت بار، هیچگاه انسانیت خود را از دست نداد و از طریق سختی ها، تجربه و اخلاق زندگیِ درست را آموخته است. او در جوانی عاشق مردی به نام “روچستر” می شود و این تازه شروعی می شود برای مشکلات تحمیلی جامعه و زندگی برای او و ازدواج کردنش.

 

مادام بوواری (بواری) نوشته ی گوستاو فلوبر

کتاب «مادام بوواری» مشهورترین و ماندگارترین رمان گوستاو فلوبر است که برای اولین بار در سال 1856 منتشر شد. مادام بوواری رمانی است از عشق، خیانت و تقابل خواسته های زنانه با چارچوب های زمانه نویسنده. این رمان یکی از بحث برانگیزترین رمانی های قرن 19ام نیز بوده است که در ابتدای انتشارش، خشم و حمله بسیاری از متعصبین مسیحی را در سراسر دنیا به همراه داشت.

“مادام بوواری” زنی است که خود را اسیر ازدواجی سنتی می بیند و دست به هرکاری می زند تا از کرختی آن نجات یابد؛ از بافتنی بافتن و ظلم به بچه اش تا خیانت عاطفی و جنسی. رمان مادام بوواری در عین عاشقانه بودن و درونمایه درام و تراژیک خود، انتقادی است تمام عیار از چارچوب های اخلاقی و مذهبیِ حاکم در زمان نویسنده. شخصیت مادام بوواری به یکی از نمادهای اصلی هنجارشکنی و آزادی خواهی زنان در تاریخ ادبیات جهان تبدیل شده است.

 

کشتن مرغ مینا (مرغ مقلد) نوشته ی هارپر لی

رمان «کشتن مرغ مینا» نوشته ی هارپر لی یکی از بزرگ ترین آثار کلاسیک ادبیات مدرن آمریکا است که جدای درون مایه اجتماعی اش، در قالب ژانرهای درام، گوتیک و طنز تلخ قرار می گیرد. این رمان در همان ابتدای انتشارش در سال 1960، تحسین بسیاری را برانگیخت و برای نویسنده اش، جایزه پولیتزر را نیز به ارمغان آورد.

رمان کشتن مرغ مینا روایتی است از زندگی کودکی شش ساله به نام “جین لوئیس (اسکات) فینچ” که پدری میانسال و وکیل به نام “آتیکوس” دارد. راوی کتاب اسکات شش ساله است؛ اما پدر او قهرمان اصلی و دراماتیک این رمان است. “آتیکوس” وکیل مدافع سیاه پوستی به نام “تام رابینسون” است که متهم به جرم تجاوز می باشد. او تمام سعی خود را برای اثبات بی گناهی رابینسون می کند اما در این راه، به بسیاری از صفات بد متهم می شود. داستان حول محور مسائل اجتماعی در دوران رکود بزرگ اقتصادی در جنوب آمریکا جریان می یابد. انتقاد از نژاد پرستی، بی عدالتی و تخریب چهره بی گناهی، از درون مایه های اصلی رمان کشتن مرغ مقلد هستند.

 

بادبادک باز نوشته ی خالد حسینی

رمان «بادبادک باز» که اولین اثر خالد حسینی می باشد که در سال 2003 منتشر شد. این رمان روایتی است از زندگی افغان ها که جنبه های گوناگون فرهنگ مردم و مشکلات و رنج های آنان را به خوبی بازنمایی می کند. رمان بادبادک باز، داستان به یادماندنی و تاثیرگذار رفاقتی میان “امیر” و “حسن” است. امیر پسر یک تاجر ثروتمند از قبیله پشتون و حسن خدمتکار و همراه همیشگی امیر، از قبیلۀ فقرزده هزاره هاست. در این میان به علت درگیری های مذهبی، قومی و سیاسی، امیر از کشور خارج می شود و فاصله ای میان او و حسن می افتد که همین بهانه ای می شود تا داستان زندگی خود را روایت کند. کتاب بادبادک باز حکایتی است از دوستی، وفاداری، خیانت و دروغ که نویسنده با تصویر پردازی ها و داستان گویی های غافلگیر کننده اش مخاطب را با خود همراه می کند.

خالد حسینی نگارنده کتاب های درخشان دیگری چون «هزار خورشید تابان»، «دعای دریا» و «ندای کوهستان» است. او همچنین در سال 2004 موفق به دریافت جایزه من بوکر شد.

بدون دیدگاه
  • هنوز دیدگاهی ارسال نشده است.