logo
معرفی شناخته شده ترین و بهترین کتاب های ژانر کمدی (طنز)
0

معرفی شناخته شده ترین و بهترین کتاب های ژانر کمدی (طنز)

تعریف ژانر کمدی (طنز) در ادبیات

طنز بیان هنرمندانه ی یک موضوع است که به قصد اصلاح آن بیان می شود نه به قصد تخریب. کمدی در ادبیات به نوع خاصی از آثار ادبی (چه شعر و چه نثر) گفته می شود که رفتارهای نامطلوب افراد را به شکل خنده داری به چالش می کشد. همچنین طنز را تیغ جراحی نیز می نامند که با برش دادن قسمتی باعث بهبود آن می شود؛ چرا که طنز با گفتن اشکالات سعی به اصلاح و رفع آن مشکل دارد.

طنز و کمدی معمولا به جای هم استفاده می شوند اما در واقع، با هم تفاوت هایی دارند. به اجرای طنز به صورت تصویری در تئاتر، سینما یا تلویزیون کمدی می گویند. طنز و کمدی در نوع بیان، فلسفۀ خنده و هدف آن ها از خنداندن باهم تفاوت دارند.

 

https://media.chibekhoonam.net/2024/04/products-Desktop.webp

چرا ژانر کمدی (طنز) می خوانیم

آیا می توانید جهان را بدون سرگرمی تصور کنید؟ جامعه ای که در آن مزاح و خنده وجود نداشته باشد، بیمار خواهد بود و مردم آن جامعه به انواع بیماری و افسردگی مبتلا می شوند و کم کم آنها را به زوال و نابودی می کشاند. بنابراین طنز بسیار مهم است و در واقع، نیاز است. طنز می تواند راه فراری از هرج و مرج جهان، فرصتی برای خندیدن به مشکلات و آرامش بخش باشد. در حقیقت طنز یک تاکتیک بقا است و به ما کمک می کند تا شرایط سختی که مطمئن نیستیم می توانیم از آن عبور کنیم را پشت سر بگذاریم. طنز ارتباط ایجاد می کند؛ زیرا خندیدن انسان ها را با هم پیوند می دهد، ما را به هم نزدیک می کند و موجب تعامل انسانی می شود. حتی یک دوز روزانه خنده از خواندن کتاب های طنز برای روحیه مفید بوده و مانند ابزاری قدرتمند، در افزایش طول عمر انسان موثر است!

خواندن کتاب های طنز (کمدی) نه تنها برای بزرگسالان، که برای کودکان نیز بسیار مفید می باشد. به عنوان مثال، به بچه ها کمک می کند تا عاشق کتاب شوند؛ تمایل آنها را به ادامه خواندن کتاب افزایش داده و آنها را ترغیب می کند تا کتاب را تمام کنند. طنز باعث افزایش درک کودکان می شود و در نهایت، به آنها کمک می کند تا با شرایط سخت کنار بیایند و جنبه های روشن تر مشکلات خود را ببینند. کمدی (طنز) ژانر ادبی بسیار بزرگی است و زیر ژانرهای مختلفی دارد. در ادامه با چند نمونه از شناخته شده ترین و بهترین کتاب های ژانر طنز (کمدی) آشنا می شویم.

 

شناخته شده ترین و بهترین کتاب های ژانر کمدی (طنز)

شوایک نوشته ی یاروسلاو هاشک

کتاب «شوایک» اثر یاروسلاو هاشک از آثار ادبی ارزشمند کلاسیک و طنز دنیا است. این اثر یک رمان ناتمام است که بخش اول آن در سال ۱۹۲۱ منتشر شد و در ایران با عناوین «سرکار ستوان» و «سرباز پاکدل» نیز ترجمه شده است. داستان شوایک در اروپای مرکزی اتفاق می افتد، زمانی در آستانه قرن بیستم. نویسنده در این رمان زندگی کسانی را روایت می کند که در برابر تمام نامردمی ها و ظلم ها به شیوه خودشان انقلاب کرده اند. “شوایک” یک سرباز خوش طینت و حتی ساده دل است و کل کتاب نیز نمادی از مردم چک است. سرباز ژوزف شوایک عاشق خدمت در ارتش است اما به دلیل سادگی و سفاهتش، یکبار از ارتش اخراج شده و حالا که امپراطوری در آستانه جنگ قرار دارد، شوایک اميدوار است بتواند دوباره به ارتش ملحق شود و به جنگ برود. او در حالی که نیمه دیوانه به نظر می رسد، گاهی سخنانی درباره وطن پرستی و جنگ می گوید که شک و تردید اطرافیانش را برمی انگیزد که آيا او واقعا یک آدم سادەلوح است یا خودش را به دیوانگی زده؟

با خواندن داستان ضد جنگ شوایک، خواهید خندید. اما با خنده هایی تلخ، که از یک کمدی سیاه (طنز تلخ) بر می آیند. رمان شوایک برای همه دوست داران داستان های طنز از نوع انتقادی، بسیار جذاب خواهد بود.

 

طبل حلبی نوشته ی گونتر گراس

رمان «طبل حلبی» اثر گونتر گراس که برنده جایزه نوبل نیز شده است، از با ارزش ترین آثار قرن بیستم می باشد. کتاب به سبک ادبی رئالیسم جادویی نوشته شده و محتوایی ضد جنگ دارد.

شخصیت اصلی رمان طبل حلبی پسری است که تصمیم می گیرد از سن سه سالگی بزرگتر نشود؛ بنابراین در همان قد و قواره کودکی باقی می ماند؛ اما از نظر فکری رشد می کند. افراد دور و بر این پسر او را کودک می انگارند. در حالی که او همه چیز را می بیند و درک می کند و هر جا که بتواند از توانایی های خاص خودش برای تفریح یا تغییر شرایط استفاده می کند. وقایع رمان طبل حلبی مربوط به دوران هیتلر است و این کودک نیز شاهد آنها است و نقشی در آنها ایفا می کند. کارهای این کودک ناقص الخلقه که باعث آزار دیگران می شود و یا با استفاده از احساسات دیگران از آنها سوءاستفاده می نماید، به نوعی نشانگر شرایط زمانی جامعه آن دوران آلمان است. اگر به سبک رئالیسم جادویی و کمدی سیاه علاقه دارید، کتاب طبل حلبی همان رمانی است که به دنبالش هستید.

 

بعضی از ما دوستمان کُلبی را تهدید می کردیم نوشته ی دونالد بارتلمی

کتاب «بعضی از ما به دوستمان کلبی هشدار داده بودیم» به نویسندگی دونالد بارتلمی داستان کوتاهی است درباره تعدادی دوست که دور هم جمع شده اند و تصمیم گرفته اند در فضایی بسیار دوستانه دوست شان “کلبی” را دار بزنند! داستان این کتاب، شرح گفت و گوها و برنامه ریزی های دوستانِ کلبی است درباره چگونگی اجرای مراسم اعدام. اگرچه دار زدن کلبی به طور قطع خلاف قانون است، اما آنها یک حق کاملا اخلاقی برای این کار دارند؛ چون او دوست آنهاست، از جهات گوناگون به آنها تعلق دارد و تازه، شورِش را هم درآورده!

فضای داستان، طنز و گروتسک است و خواننده را در جایی میان دو حس خندیدن یا وحشت کردن، و یا مضحک بودن یا سیاه بودن محتوا، معلق نگه میدارد.

 

نمایشنامه های خرس، خواستگاری، تاتیانا رپینا؛ نوشته ی آنتوان چخوف

کتاب «خرس، خواستگاری، تاتیانا رپینا» به نویسندگی آنتوان چخوف شامل سه نمایشنامه تک پرده ای در فضایی طنزگونه است که روابط و واکنش های انسانی را در موقعیت طنز به چالش می کشد. داستان نمایشنامه ها نقدی است بر بی هویتی و کم رنگ بودن هویت فرهنگی مردم روسیه در جامعه آن زمان روسیه. نمايشنامه «خرس» درباره “پوپوا” زن جوانی است كه تازه شوهرش را از دست داده و تظاهر می كند كه از مرگ همسرش نگران است. “اسميرينف” ملاك برای گرفتن بدهی خود به خانه زن بيوه می رود و درگيری بين آن دو…

نمايشنامه «خواستگاری» درباره “ايوان واسيلی” همسايه “آقای استپان” است که برای خواستگاری از دختر استپان ملاك به خانه آنها می آيد . ايوان واسيلی و “ناتاليا” با هم به گفتگو مي نشينند. ابتدا استپان و دخترش نمی دانند چرا واسيلی به خانه آنها آمده، آنها ضمن پذيرايی به خاطر ملك و حتی اصالت سگشان با هم گفتگو می كنند. در اين نمايشنامه رفتار آدم های خرده بورژوا و مباحثی كه بین آنها طرح می شود، لحظاتی طنز را می آفرينند.

نمایشنامه «تاتیانا رپینا» درباره روزی است که  قرار است در کلیسای جامع در ساعت ۶ عصر “ورا” و “پیوتر” توسط اسقف به عقد همدیگر در آیند. مردم در میان خواندن انجیل و دعاهای مقدس با همدیگر حرف می زنند و پشت سر هم غیبت می کنند و مدام حرکات یکدیگر را زیر نظر دارند. کلیسا مملو از جمعیت است و کسانی که از گرما و طولانی شدن دعاها کلافه اند هم نمی توانند از آن جا خلاص شوند. پدر مقدس از معجزات مسیح می گوید و مردم عزای ادامه ی مراسم را گرفته اند. زنی سیاه پوش که گویا حالش بهم خورده است را به بیرون راهنمایی می کنند. “شماس” و خادم کلیسا و پدر دست از دعا کردن برنمی دارند. حتی برای دوام حکومت الکساندر سوم هم دعا می کنند! مردم با هم در مورد خودکشی اخیر چهار زن حرف می زنند و می گویند کاش پدر به جای این همه دعا برای وضع پیش آمده راه حلی داشته باشد… این کتاب به علاقمندان خوش ذوق نمایشنامه هایی با طنز نیشخندگونه و شلوغ پیشنهاد می شود.

 

راهنمای کهکشان برای اتواستاپ زن ها نوشته ی داگلاس آدامز

رمان «راهنمای کهکشان برای اتواستاپ زن ها» و دیگر رمان های این مجموعه پنج جلدی نوشته ی داگلاس آدامز، ژانر و سبکی خاص دارند. این رمان محتوایی با ترکیبی از ژانرهای سورئال، فانتزی، علمی-تخیلی و طنز دارد. در این رمان، “آرتور دنت” که یک انسان و یا بهتر بگوییم تنها بازمانده انسان ها بعد از انفجار زمین است، قبل از نابودی زمین توسط دوست چند ساله اش به نام “فورد پریفکت”، که معلوم می شود موجودی فضایی است و در زمین گیر افتاده است، نجات پیدا می کند. آنها راه خود را به سفینه های دیگر باز کرده اند و راهی سفرهای فضایی می شوند. اگر به داستان های پست مدرن علاقه دارید و می خواهید هنگام خواندن آن ها بخندید، این کتاب مناسب شماست.

بدون دیدگاه
  • هنوز دیدگاهی ارسال نشده است.