logo
برچسب ها:
معرفی برترین رمان های ادبیات آمریکای لاتین
0

معرفی برترین رمان های ادبیات آمریکای لاتین

آیا تاکنون برای پیدا کردن رمان های برتر کشورهای آمریکای لاتین در فضای مجازی جستجویی انجام داده اید؟

اگر جواب شما مثبت باشد، حتما با تعداد بسیار زیادی از لیست های رمان های برتر ادبیات آمریکای لاتین مواجه شده اید که موجب گیج شدن شما شده است. بسیاری از لیست های موجود مطالب خود را تنها بر اساس یک منبع ادبی تهیه کرده اند و یا مطالبی شبیه به هم دیگر دارند.

در این سری مقاله ها سعی شده است تا با مقایسه چندین منبع ادبی معتبر، تعدادی از از مشهورترین و برترین رمان های کشورهای آمریکای لاتین را به شما معرفی کنیم.

https://media.chibekhoonam.net/2024/04/products-Desktop.webp

صد سال تنهایی اثر گابریل گارسیا مارکز

رمان «صد سال تنهایی» برجسته ترین رمان گابریل گارسیا مارکز و یکی از بزرگ ترین آثار ادبی آمریکای لاتین است که در سال 1967 منتشر شد. این رمان بزرگ تاکنون به بیش از 46 زبان زنده ی دنیا ترجمه شده و فروشی بالای 50 میلیون نسخه در سراسر دنیا را تجربه کرده است.

صد سال تنهایی یکی از شاهکارهای ادبیات رئالیسم جادویی است که تحت تاثیر فرهنگ آمریکای لاتین و مکتب ادبی مدرنیسم به نگارش درآمده است. رمان صد سال تنهایی روایتی است پر رفت وآمد و پر ارجاع از زندگی نسل های مختلف خانواده ی "بوئندیا".

نویسنده در خلال توصیف چشم نواز و عمیق خود از چگونگی زندگی اعضای این خانواده ، داستان ظهور و سقوط شهری خیالی به نام ماکوندو را نیز روایت می کند. گارسیا مارکز در این رمان حجیم خود، به بسیاری از مفاهیم انسانی مانند عشق، شهوت، قدرت طلبی، مرگ، جنگ، جوانی، جستجو برای معنا، سیاست، فرهنگ و وضعیت اجتماعی می پردازد.

این رمان به یاد ماندنی نمادی از بازنمایی زندگی انسان ها در عالمی نیمه واقعی-نیمه خیالی است که به قلم بی نظیرِ نویسنده ی برنده جایزه ی نوبل ادبی 1982 نوشته شده است. رمان «عشق سالهای وبا» (عشق در زمان وبا) از این نویسنده نیز در بسیاری از لیست های رمان های برتر ادبیات آمریکای لاتین به چشم می خورد.

جنگ آخر زمان اثر ماریو بارگاس یوسا

رمان «جنگ آخر زمان» یکی از شاهکارهای به یاد ماندنی ماریو بارگاس یوسا است که در سال 1981 منتشر شد. این رمان یکی از بهترین نمونه های رمان های مدرن در ژانر تاریخی است.

داستان جنگ آخر زمان ریشه در اتفاقاتی در دنیای واقعی دارد. پیرنگ اصلی کتاب را "جنگ کانادوس" تشکیل می دهد. کانادوس یکی از شهرهای کشور برزیل است. کانادوس شهری فقرزده و نفرین شده است که محل زندگی سیاه بخت ترین افراد بوده است؛ گدایان، دزدها و فاحشه ها.

قبل از تشکیل این شهر، در مناطق عقب افتاده ی کشور برزیل، سر و کله ی فردی پیامبرگونه به نام "مرشد" پیدا می شود. مرشد در سراسر شهر، موعظه و سخنرانی های آتشین خود را شروع می کند.

مرشد هواداران بسیاری در میان مردم ضعیف پیدا می کند و با موعظه های خود در مورد آخر زمان و شیطانی بودن حکومت فعلی کشور، شهری به نام کانادوس را تاسیس می کنند؛ شهری که هیچ قانونی جز قوانین عجیب و غریب مرشد ندارد! این کار باعث جنگی بی پایان بین حکومت و افراد این جامعه ی صد رنگ می شود.

ماریو بارگارس یوسا آثار بسیاری در میان برترین آثار ادبیات آمریکای لاتین دارد؛ مانند رمان های «سور بز»، «روزگار سخت» و «سال های سگی». یوسا همچنین موفق به دریافت جوایزی مانند نوبل ادبیات 2010، استوریاس 1986 و میگل دو سروانتس 1994 شده است.


بیشتر بخوانید: کتاب معجزه شکرگزاری


کیمیاگر اثر پائولو کوئیلو

رمان «کیمیاگر» شناخته شده ترین اثر پائولو کوئیلو است که در سال 1988 منتشر شد. این رمان به طور گسترده در سراسر دنیا و تقریبا به تمامی زبان ها ترجمه شده است. کیمیاگر در ایران نیز با استقبال بی نظیر مردم مواجهه شد و یکی از بهترین رمان ها برای شروع کتاب خوانی است.

کوئیلو در کیمیاگر داستانی جادویی و عرفانی را نقل می کند. رمان کیمیاگر روایتی تمثیلی و آموزنده از جستجوی معنای زندگی و درون کاوی است. محتوای رمان بسیار نزدیک به داستان های قدیمی کشورهای خاورمیانه است و این امر، برای مخاطب ایرانی بسیار دلنشین است.

شخصیت اصلی این رمان چوپانی به نام "سانتیاگو" است که شبی رویایی از دست یافتن به گنجی در نزدیکی اهرام مصر را می بیند. او پس از ماجراهایی بالاخره راهی مصر می شود؛ و این خود شروعی بر ماجراهای بسیار جذاب او می شود.

او در راه با افراد بسیار اسرار آمیزی برخورد می کند که هر کدام به او، تکه ای از راه زندگی و پیشرفت شخصیتی را آموزش می دهند. اوج رمان زمانی است که سانتیاگو بالاخره کیمیاگرِ معروف را، که جای گنج را بلد است، ملاقات می کند.

پدرو پارامو اثر خوان رولفو

رمان «پدرو پارامو» شاهکار کم حجم و در عین حال پیچیده ی خوان رولفو است که در سال 1955 منتشر شد. پدرو پارامو تاثیر بسیاری بر نویسندگان بزرگی همچون گابریل گارسیا مارکز و خورخه لوئیس بورخس داشت و آن ها، این رمان را یکی از بهترین رمان های تاریخ ادبیات می دانستند.

این رمان یکی از بهترین آثار مکتب ادبی رئالیسم جادویی است که با گریزهای گاه و بی گاه به گذشته و از راوی اول شخص به راوی سوم شخص نوشته شده است. شخصیت اصلی این رمان فردی به نام "خوان پرسیادو" است که بنا بر وصیت مادرش و برای پیدا کردن پدرش، راهی شهری به نام "کومالا" می شود.

کومالا شهر بسیار اسرارآمیز و رازآلودی است. پرسیادو در این شهر دربه در به دنبال گذشته ی پدر خود و رازهای او می گردد و در این حین، گذرهای متعددی به گذشته و از دیدگاه پدر او، پدرو پارامو، را شاهد هستیم.

رولفو با توصیفات بی نظیر و ایجاد فضایی تعلیقی خواننده را در جایی میان رویا و واقعیت رها می کند تا راز اصلی شهر را خودش پیدا کند؛ این راز را که کومالا شهر ارواح است و همه ی ساکنان آن مرده اند! خوان رولفو در این رمان، فضایی میان افسانه ها و فرهنگ آمریکای لاتین و آرزوها و تخیلات قوی خود، خلق کرده است.

2666 اثر روبرتو بولانیو

رمان «2666» خاص ترین، حجیم ترین و آخرین اثر روبرتو بولانیو است که یکسال پس از مرگ نویسنده و در سال 2004 منتشر شد. علت نام گذاری این رمان تاکنون ناشناخته و به صورت راز مانده است. 2666 رمانی از مکتب پست مدرنیسم است که درون مایه ای از ژانرهای تاریخی، معمایی-جنایی، ماجراجویی و گوتیک دارد.

این کتاب در سال 2008 برنده جایزه ی حلقه ملی منتقدان کتاب آمریکا نیز شده است. رمان 2666 روایتی حجیم و چند وجهی است. خط داستانی اصلی کتاب در مورد نویسنده ی گمنام آلمانی به نام "بنو فون آرشیمبولدی" و تعدادی پرونده ی حل نشده قتل زنان در شهر "سانتا تِرزا" است.

بولانیو شهر پرخشونت سانتا ترزا را از روی شهر "سیوداد خوارس" ساخته است. بولانیو در خلال پیش بردن داستان قتل های مرموز و زندگی چهار منتقد ادبی که علاقه ی بسیاری به آن نویسنده ی آلمانی دارند، موضوعات مختلفی را در رمانش جای داده است؛ موضاعاتی مانند جبهه های جنگ جهانی دوم، مشکلات روانی، خبرنگاری و وضعیت سیاسی و اجتماعی معاصر دنیا.

2666 رمانی است آکنده از قتل، خشونت و مرگ که نگاهی انتقادی به مشکلات اخلاقی و اجتماعی کشورهای آمریکای لاتین، چاشنی این داستان رازآلود و جنایی شده است.

مرگ آرتیمو کروز اثر کارلوس فوئنتس

رمان «مرگ آرتیمو کروز» یکی از بهترین رمان های کارلوس فوئنتس است که در سال 1962 منتشر شد. به گفته ی بسیاری از بزرگان ادبیات، این رمان یکی از اصلی ترین سنگ بناهای ادبیات آمریکای لاتین است که تاثیر بسیار زیادی بر آن داشته است.

مرگ آرتیموکروز از مهم ترین آثار ادبیات مدرن اسپانیایی زبان است و مانند بسیاری از آثار دیگر فوئنتس، چرخش های متعدد میان راوی ها و ارجاعات بسیار به گذشته در این رمان به چشم می خورد. همچنین، فوئنتس موفق به دریافت جوایز بسیاری مانند جایزه ی استوریاس 1994 و میگل دو سروانتس 1987 شده است.

"آرتیمو کروز" سربازی فاسد، خبرنگار و سرمایه دار است که رمان با تختِ مرگ و مراحل احتضار او شروع می شود. کروز در انتهای راه است و به یادآوری خاطرات گذشته در خلال بسیاری از حوادث روزگار، مانند انقلاب مکزیک، می پردازد.

خانواده ی کروز او را برای پیدا کردن مکان دقیق وصیت نامه اش محاصره کرده اند و سعی بر اقرار گیری از او هستند. فوئنتس با استادی تمام روایتی را با رفت و آمد میان زمان حال و گذشته نقل می کند که تضاد و چرخه ی باطلی را در دل خود دارد؛ پشیمانی از زندگیِ تباه شده یک فرد در راه اشتباه و حرص خانواده ی او برای کسب آن ثروت.

بدون دیدگاه
  • هنوز دیدگاهی ارسال نشده است.