logo
معرفی 6 کتاب آموزش نویسندگی
1

برای نویسنده شدن چه کتاب‌هایی بخوانیم؟

نویسندگان خوب به دنیا نمی‌آیند، آن‌ها ساخته می‌شوند. درحالی که برخی از افراد استعداد بیشتری برای نوشتن نسبت به دیگران دارند، اما از میان آن‌ها تنها عده کمی نویسنده می‌شوند. برای تبدیل شدن به یک نویسنده، ابتدا باید مهارت‌های نوشتاری را کسب کرد و بهبود بخشید.

بهترین راه برای بهبود این مهارت‌ها، نوشتن، نوشتن، و نوشتن است! اما یافتن یک کتاب خوب راهنما برای ورود به این عرصه، به عنوان اولین گام می‌تواند بسیار مفید و ضروری باشد. خواندن کتاب آموزش نویسندگی یکی از راه های تقویت نویسندگی است.

در این مقاله، تعدادی از کتاب‌هایی را خواهید یافت که به شما، چه به‌ عنوان نویسنده‌ای مبتدی و چه یک علاقمند معمولی، چیزهای بسیاری آموخته و کمک فوق‌العاده‌ای خواهند کرد. اطمینان داشته باشید که اگر دانش این کتاب‌ها را جذب کنید، پایه محکمی برای نوشتن خواهید ساخت و به خوبی در مسیر خود قرار خواهید گرفت.

https://media.chibekhoonam.net/2024/04/products-Desktop.webp

۱- «راز نوشتن؛ خاطرات کار» نویسنده: استیون کینگ (۱۹۹۹) – کتاب آموزش نویسندگی

راز نوشتن، کتاب جالبی است. چه کتاب‌های داستانی استیون کینگ را دوست داشته باشید یا نه، پیشنهاد می‌شود این کتاب را در صدر فهرست خواندن خود قرار دهید. با این کتاب می‌توانید نگاهی به درون ذهن یکی از غول‌های ادبی معاصر انداخته و ببینید چه چیزی باعث می‌شود او این قدر عالی باشد.

کتاب راز نوشتن تعداد بی‌شماری اطلاعات ارزشمند درباره نوشتن را به شما می‌دهد و نوشتن را از زوایای مختلف بررسی می‌کند. این اطلاعات به ویژه برای نویسندگان داستان بسیار مفید می‌باشد، اما علاقمندان ژانرهای دیگر نیز می‌توانند از توصیه‌های کینگ بهره‌مند شوند.

بخش اول این کتاب، خاطرات الهام‌بخش کینگ به عنوان یک رمان‌نویس را روایت می‌کند. از چالش‌های او به عنوان نویسنده‌ای جوان که تلاش می‌کند تا داستان‌های کوتاه را منتشر کند تا اولین موفقیت بزرگش.

در بخش بعدی، کینگ توصیه‌هایی در مورد هنر نویسندگی ارائه می‌دهد. مطالب این بخش حاصل چندین دهه تجربه نوشتن این نویسنده است. در مجموع کتاب راز نوشتن را می‌توان کتاب خوب برای آموزش نویسندگی در نظر گرفت.

۲- «پرنده به پرنده؛ درس هایی چند درباره نوشتن و زندگی» نویسنده: آن لاموت (۱۹۹۴)

این کتاب یکی از موفق‌ترین و پرخواننده‌ترین کتاب‌ برای یادگیری نویسندگی و از بهترین کتاب‌ برای فرونشاندن کمال‌گرایی و هیجان‌زدگی بی‌جا درباره نوشتن است. آن لاموت نوشتن را مانند مراقبه، روح بخش می‌داند. او عقیده دارد نویسندگی حس زندگی را عمیق‌تر کرده و روح را تغذیه می‌کند.

کتاب پرنده به پرنده با یک داستان خانوادگی دوست‌داشتنی شروع می‌شود، و با زبانی سرشار از خرد و شوخ طبعی، راهنمای گام‌به‌گام نوشتن و مدیریت زندگی را ارائه می‌دهد. این کتاب برای غلبه بر ترس هنگام نوشتن نیز بسیار راهگشا است و آموزش‌های خوبی دارد.

در این کتاب درس‌هایی از تولید محتوا، تمرکز، و فکر کردن همچون یک نویسنده را یاد می‌گیرید. لاموت در این کتاب به شما می‌آموزد که هدف از نوشتن نباید صرفا «انتشار» باشد. بلکه نوشتن می‌تواند به خودی خود بسیار سرگرم‌کننده و رضایت‌بخش باشد.

مانند کتاب راز نوشتن اثر استیون کینگ، لاموت توصیه‌های نوشتن را با خاطرات خود ترکیب کرده، این کار باعث خواندنی تر شدن کتاب های لاموت شده است و احتمالا شما را به خواندن زندگی‌نامه‌ها علاقمند می‌کند. در اینصورت مطالعه مقاله «زندگی‌نامه چی‌بخونم؟» به شما پیشنهاد می‌شود.

۳- «ذن در هنر نویسندگی؛ رها سازی نبوغ خلاق درون تو» نویسنده: ری بردبری (۱۹۷۳)

کتاب خوب برای آموزش نویسندگی کتابی هست که اثری الهام‌بخش، خلاقانه و عالی باشد. کتاب ذن در هنر نویسندگی به قلم ری بردی از چنین ویژگی های برخوردار هست. نویسنده این کتاب داستان‌نویسی چیره دست آمریکایی است که به شما کمک می‌کند تا نویسنده بهتری شوید. این کتاب پر است از مقالاتی در مورد نویسندگی، که نگاهی اجمالی به حرفه ری بردبری نیز دارند.

این کتاب نکات کاربردی زیر را به شما می‌آموزد:

  1. یافتن ایده‌های اصلی.
  2. ساختن و توسعه دهی سبک منحصر به فرد خود.

این کتاب به مقالات مختلف تقسیم شده است، بنابراین به راحتی می‌توانید هر یک را در هر زمان که به آن نیاز دارید، انتخاب کرده و بخوانید. بردبری تأکید زیادی بر دنبال کردن خلاقیت دارد. همچنین او شما را به خواندن کتاب‌های مختلف و تماشای فیلم‌ها تشویق می‌کند. زیرا عقیده دارد کمک می‌کند تا ساختار کلی یک روایت را درک و بررسی کنید.

۴-«برای نویسنده شدن» نویسنده: دروتیا برند (۱۹۳۴) – کتاب برای یادگیری نویسندگی

«نوشتن خوب – حتی نبوغ آمیز – قابل آموزش است.» این حقیقت زیبا، جوهره خرد شگفت‌انگیز و ساده دوروتیا برند، معلم نویسندگی خلاق در دهه‌های بیست و سی میلادی قرن بیستم است. کتاب برای نویسنده شدن یک کتاب خوب برای آموزش نویسندگی است.

یکی از اولین کتاب‌های راهنما نوشتاری، و کتابی برای علاقمندان مبتدی می‌باشد که اعتقاد دارد: نوشتن یک مسئله شخصیتی است، و فقط به استعداد اتکا ندارد. به همین منظور این کتاب بر خودآگاهی متمرکز و روال منظم تاکید بسیار دارد؛ زیرا می‌تواند یک عادت خلاقانه را در هر کسی ایجاد کند.

دروتیا برند معلمی بود که به آموزش توأم با نظم فردی، جدیت، و واقع‌بینی اعتقاد داشت. این کتاب بسیار سازمان‌یافته نوشته شده است و شامل آموزش‌هایی درباره روش‌های اصالت، تمرین، پیروی از برنامه‌ها، ملاقات با دوگانگی خود و نقش یک خود انتقادگر می باشد.

همچنین دروتیا برند در این کتاب، موقعیت‌های مختلفی را توصیف می‌کند که نویسنده مبتدی در تلاش‌هایش برای نوشتن شکست می‌خورد. او با تحلیل این موقعیت‌ها، راه موفقیت را به خواننده نشان می‌دهد.

۵- «مثل یک هنرمند بدزد؛ ۱۰ نکته درباره خلاقیت» نویسنده: آستین کلئون (۲۰۱۲)

اگر فاقد الهام هستید و احساس می‌کنید برای دنیای بزرگ هنر به اندازه کافی اصیل نیستید، این کتاب را بخوانید. مثل یک هنرمند بدزد، اثری شگفت‌انگیز از نویسنده پرفروش آمریکایی، «آستین کلئون» است که به شما نشان می‌دهد دنیای موفقیت چگونه کار می‌کند.

این کتاب درباره الهام‌گرفتن است. کلئون اعتقاد دارد که در دنیای هنر، هیچ چیز واقعاً اصیل نیست. او می‌گوید همه کارهای خلاقانه‌ای که می‌بینید، از چیزهایی ناشی می‌شوند که قبلاً تولید شده‌اند. این کتاب به شما می‌آموزد که چگونه از تأثیر و الهام برای خلق چیزی جدید استفاده کنید، و چیزی کاملا متعلق به خودتان به وجود آورید.

در این کتاب راه‌های عملی و الهام‌بخش بسیاری را می‌آموزید که به یاری آن می‌توانید ظرفیت مشاهده و استفاده از پتانسیل دنیای اطراف‌تان برای تأثیرگذاری بر خلاقیت‌ را افزایش دهید.

چه خلاق باشید چه نباشید؛ در هر صورت خواندن این کتاب چیزی به شما خواهد افزود. از این کتاب ترجمه‌های متعددی وجود دارد که انتخاب بهترین نسخه را دشوار می‌سازد. به همین منظور مطالعه مقاله «نحوه انتخاب بهترین مترجم یک اثر» به شما توصیه می‌شود.

۶- «عادت روزانه نوشتن؛ نویسندگی خلاق با پنج دقیقه تمرین» نویسنده: مارگرت گراتی (۲۰۰۷)

فکر می‌کنید باید مهارت‌های نویسندگی‌ خود را گسترش دهید اما نمی‌دانید از کجا شروع کنید؟ پس کتاب عادت روزانه نوشتن انتخاب درستی برای شما است. این یک کتاب برای مبتدیان و منبع عالی راهنمایی نوشتن به قلم مارگرت گراتی، نویسنده آمریکایی، می‌باشد که شامل دستورالعمل‌های مفید برای شروع نویسندگی و تمرینات مختلف است.

مهم نیست که این کتاب را در کدام صفحه باز می‌کنید، زیرا به هر حال یک توصیه جذاب و بحثی مفید در مورد جنبه‌ای از فرآیند نوشتن پیدا خواهید کرد. تمرینات این کتاب طوری طراحی شده‌اند که فقط در پنج دقیقه انجام شوند، بنابراین حتی اگر مشغول‌ترین انسان جهان هم باشید، می‌توانید با این کتاب همراه شوید و بهره ببرید.

استفاده از این تمرین‌ها شما را وادار می‌کند در جهت‌های مختلف فکر کنید. بهترین استفاده از این کتاب زمانی است که می‌خواهید چیزی بنویسید… هر چیزی… اما مغزتان یخ زده است. در این لحظه کتاب را باز کنید، یک تمرین انجام دهید و مانند گرم کردن قبل از تمرین بدنی، این کتاب به شما کمک می‌کند تا روحیه خود را پیدا کرده و در نهایت به نوشتن بپردازید.

کلام آخر

کتاب برای یادگیری نویسندگی زیاد است اما لیستی که ما به شما معرفی کردیم، بی شک جزء پرفروش ترین کتاب های آموزش نویسندگی محسوب می شوند. در پایان این مقاله، شاید از خودتان بپرسید اگر تمام کتاب‌های بالا را بخوانید، نویسنده بزرگی می‌شوید؟ شاید بله شاید نه.

می‌توانید مطمئن باشید با خواندن این کتاب‌ها اشتباهات کمتری در کار نگارش مرتکب شده و کیفیت نوشتن شما به طور چشمگیری بهبود خواهد یافت.

شما با خواندن این کتاب‌ها می‌آموزید که همچون یک نویسنده حرفه‌ای پرکار باشید، وسواس داشته باشید، پویا باشید و اطلاعات خود را به روز کنید. اگر روی این سه چیز کار کنید، به عنوان یک نویسنده پیشرفت خواهید کرد.

مفید بود؟
1
0
بدون دیدگاه
  • هنوز دیدگاهی ارسال نشده است.