logo
چگونه جورج اورول بخوانیم
1

چگونه جورج اورول بخوانیم؟

اریک آرتور بلیر، با نام مستعار «جورج اورول»، یکی از مشهورترین نویسندگان انگلستانی بود که در 1903 به دنیا آمد و در سال 1950، چشم از جهان فرو بست. چطور جورج اورول بخونم؟ آثار او به داشتن نثری صریح و لحنی مخالف حکومت‌های «توتالیتر (تمامیت خواه)» معروف بود.

در واقع، اکثر آثار داستانی این نویسندۀ بزرگ، چه آثار داستانی چه آثار غیرداستانی، دارای زمینه‌های به شدت سیاسی و انتقادی است. شاید «جورج اورول» را در ایران بیشتر به دلیل دو رمان شاهکار پادآرمانشهری او، «قلعه حیوانات» و «1984»، بشناسند اما، تاثیر میراث ادبی او بر دنیای معاصر بسیار بیشتر از این دو رمان به خصوص است.

این تاثیر بر دنیای سیاست و ادبیات تاحدی بوده است که برخی اصطلاحات سیاسی و ادبی دنیای مدرن، از این نویسنده و آثارش وام گرفته شده‌اند؛ به عنوان مثال، در دنیای امروزی به رمان‌هایی که فضای حکومت‌های دیکتاتوری و مستبد را به خوبی به تصویر می‌کشند، رمان‌های «اورولی» می‌گویند. همچنین، اصطلاحاتی مانند «برادر بزرگ (به عنوان یک حاکم همیشه مراقب و مستبد)» نیز وام گرفته از آثار او می‌باشد.

https://media.chibekhoonam.net/2024/04/products-Desktop.webp

مجموعه آثار جورج اورول

در خلال مطالعۀ عناوین آثار «جورج اورول» با طیف وسیعی از فرم‌های داستانی و غیرداستانی مواجه می‌شویم. اورول نه تنها در نوشتن رمان و آثار داستانی فعال بود، بلکه آثار زندگینامه‌ای و مقالات تحلیلی بسیاری نیز در کارنامه دارد.

عناوین رمان های او عبارتند از:

  • «روزهای برمه» (1934)
  • «دختر کشیش» (1935)
  • «همه جا پای پول در میان است» (1936)
  • «تنفس هوای تازه» (1939)
  • «قلعه حیوانات» (1945)
  • «۱۹۸۴» (۱۹۴۹)

عناوین برخی از آثار غیرداستانی او عبارتند از:

  • «آس و پاس در پاریس و لندن» (1933)
  • «جاده‌ای به اسکله ویگان» (1937)
  • «زنده باد کاتالونیا» (1938)

در ایران نیز، برخی از مقالات «جورج اورول» به صورت مجموعه‌هایی خواندنی به چاپ رسیده اند؛ از جملۀ این آثار می توان به کتاب‌های «در کام نهنگ و چند مقاله دیگر» و «کتاب یا سیگار» اشاره کرد.

چگونه آثار جورج اورول را بخوانیم؟

بهترین راه مطالعۀ آثار «جورج اورول»، خواندن تمامی آثار داستانی و غیرداستانی او می‌باشد. این امر نه تنها برای فهم درست مسیر تغییر و تحول این نویسنده لازم است بلکه، برای درک درست چگونگیِ ارتباط تفکرات سیاسی و انتقادی اورول در آثار داستانی‌اش و زندگی شخصی او در اروپای قرن 20ام، ضروری است.

با این حال، بسیاری از مخاطبین قصد انجام چنین کاری را ندارند و ترجیح می‌دهند تا در روند خوانش آثار اورول، فقط گلچینی از بهترین آثار او را مطالعه کنند. در ادامه، برخی از بهترین آثار «جورج اورول» انتخاب و بررسی شده‌اند.

اگر شما نیز به دنبال پاسخ این پرسش هستید که چگونه جورج اورول بخوانیم ، ادامۀ این مقاله را از دست ندهید!

1- «قلعه حیوانات»

بهترین انتخاب برای شروع راه مطالعۀ آثار «جورج اورول»، رمان کوتاه (ناولا) قلعه حیوانات است. مطالعۀ این اثر در اول راه خوانش آثار اورول، باعث می شود تا مخاطب با چکیده‌ای از جهان‌بینی این نویسنده آشنا شود و در عین حال، لذتی باورنکردنی از یکی از زیباترین رمان‌های کوتاه دنیا ببرند.

اگرچه «قلعه حیوانات» از جمله آثار متأخر اورول است اما، همین اثر موجب شد تا اورول به شهرت جهانی دست پیدا کند و تبدیل به نقطۀ عطفی بر کارنامه ادبی او شد. «مزرعه حیوانات» یک رمان تمثیلی و آموزنده است که از زبان حیوانات روایت می‌شود.

«قلعه حیوانات» از جمله بهترین آثار ادبی «پادآرمانشهری» در سراسر تاریخ ادبیات است که زبانی بسیار ساده و روایتی بسیار جذاب دارد. مزرعه حیوانات داستانی است از سرگذشت حیوانات یک مزرعه در کشور انگلستان که در شرایط سخت و زیر سایۀ صاحبی ظالم زندگی می‌کنند.

روزی حیوانات به رهبری خوکی خردمند علیه صاحب خود قیام می‌کنند و طی نبردی سهمگین، پیروز می‌شوند. اما این تازه اول داستان آن‌هاست. این حیوانات تازه استقلال یافته به رهبری خوک‌ها، اکنون باید بکوشند تا علاوه بر حفظ استقلال خود، مزرعه خود را نیز سر پا نگه دارند.

داستان از جایی هیجان‌انگیز می‌شود که خوک‌ها، راه انقلاب خود را کم کم به فساد می‌کشانند…

2- «آس و پاس در پاریس و لندن»

بهتر است قبل از خواندن دیگر رمان بی‌نظیر اورول، «1984»، کتاب آس و پاس در پاریس و لندن را مطالعه کنید. این کتاب به شما دیدی جالب از زندگی پرفراز و نشیب «جورج اورول» می دهد. این اثر شما را، با ریشه‌های فکری این نویسنده در خلال دست و پنجه نرم کردن با فقر حاصل از حکومت های سرمایه دار و ظالم، آشنا می‌کند.

آس و پاس در پاریس و لندن همانطور که از عنوانش مشخص است، مجموعه خاطرات اورول از دوران فقر شدیدش در دو شهر بزرگ و معروف پاریس و لندن است. او ابتدا به زندگی سخت خود در پاریس می‌پردازد؛ جایی که در آن با فقر هولناکی دست و پنجه نرم می‌کند و به سختی، با کار طاقت فرسا در رستوران‌ها، زندگی خود را پیش می‌برد.

در ادامه، او به لندن می‌رود و روایاتی قابل تأملی را از زندگی مردم حاشیه نشین و دربه دری‌های خود بازگو می‌کند. اورول این کتاب انتقادی و تکان‌دهنده را برای مخاطبین طبقه‌های متوسط و متوسط رو به بالای مردم خود نوشته است؛ کسانی که از سطح رفاه و تحصیلات بهتری برخوردار هستند.

3- «1984»

کتاب 1984 شاهکار بی‌بدیل «جورج اورول» در زمینۀ رمان‌های برتر علمی-تخیلی، پادرآرمانشهری و سیاسی دنیا می‌باشد. این رمان بر محوریت اتفاقی غیرواقعی اما متحمل برای مردم جهان نوشته شده است.

در واقع،  کتاب 1984 روایتی پیشگویانه از «حکومت‌های تمامیت خواه»، «نظارت شدید همگانی»، «سرکوب رژیم حاکمه» و «ارتباطات مردمی در دوران ظلم و استبداد» است. «1984» روایتی است از زندگی فردی به نام «وینستون» که در سال 1984 و تحت سایه حکومتی بسیار رعب‌انگیز و مستبد زندگی می‌کند.

این حکومت دیکتاتوری، برای رسیدن به کنترل همه‌جانبه بر روی مردم و فعل و انفعالات سرزمین خود، دست بر تغییر بسیاری از کنش‌های انسانی می‌شود؛ از عاشق شدن های دستوری تا تغییردادن خاطرات و گذشتۀ مردم! علارغم همۀ فشارهای حکومت برای کنترل «وینستون» و دیگر مردم جامعه، او درصدد کشف حقیقت‌ها و به یادآوری گذشتۀ واقعی خود، به جستجو می‌پردازد…

4- «تنفس در هوای تازه»

هفتمین کتاب و چهارمین رمان «جورج اورول» تنفس در هوای تازه می‌باشد. این رمان در بازۀ سال های 1938 تا 1939 و در زمان دست و پنجه نرم کردن اورول با بیماری در شهر مراکش نوشته شده است. این رمان را می‌توان رمانی منفی نگر و کمیک در نظر گرفت که برای نظام های «سرمایه داری» و «تمامیت خواه» تیغ نقد خود را تیز کرده است.

تنفس در هوای تازه روایتی است از زندگی یک فروشنده و مبلغ بیمه به نام «جورج بولینگ». این رمان را تلفیقی از خاطرات، بازگشت هایی به کودکی «جورج بولینگ» و سفر او به محل زندگی اش در کودکی، زیر سایۀ جنگ قریب الوقوع جهانی دوم، تشکیل می‌دهد. جورج برای فرار از یکنواختی و ملال زندگی، سعی می‌کند تا با سفری به گذشته زمانی و مکانی خود، معصمویت کودکانه خود را بازیابد…

5- «کتاب یا سیگار»

بد نیست که در انتهای مسیر خوانش آثار «جورج اورول»، کتابی غیرداستانی نیز از نو مطالعه کنید. همچنین کتاب یا سیگار اثری متشکل از چندین جستار و مقاله از زندگی روزمرۀ اورول حول محور ادبیات، کودکی، فقر و سیاست است.

مفید بود؟
0
0
بدون دیدگاه
  • هنوز دیدگاهی ارسال نشده است.