logo
کتاب هایی برای بازگشت به کتاب خوانی
0

کتاب هایی برای بازگشت به کتاب خوانی

چرا گاهی علاقه به مطالعه را از دست می دهید؟

حتی اگر یک کتاب‌خوان حرفه‌ای هم باشید، احتمال دارد زمانی برسد که دیگر نمی‌‌توانید کتابی را بردارید و بخوانید؛ زیرا علاقه به مطالعه را از دست داده‌اید. به این اتفاق در اصطلاح «افت خوانش یا رکود مطالعه» می‌گویند. این حالت معمولاً زمانی پیش می‌آید که شما در زندگی خود تغییرات، چالش‌ها یا عوامل استرس‌زا را تجربه می‌‌کنید.

افت خوانش همچنین می‌تواند به دلیل سبک زندگی پر مشغله، بی‌انگیزگی، یا پیدانکردن کتاب خوب برای خواندن هم باشد. به هرحال اگر عاشق کتاب خواندن باشید، این اتفاق می‌تواند بسیار ناراحت کننده و ترسناک باشد. حالا سوال واقعی این است که در این زمان چه باید کرد؟

آیا نوعی ترفند جادویی وجود دارد که به شما کمک کند از رکود مطالعه خارج شوید و دوباره بازگشت به کتاب خوانی را شروع کنید؟ در این زمان کارهای متفاوتی می‌توان انجام داد.

https://media.chibekhoonam.net/2024/04/products-Desktop.webp

گاهی اوقات، شما فقط باید یک روز به خودتان استراحت بدهید و گاهی هم لازم است که به سراغ یک کتاب جدید و متفاوت رفته و به آن اعتماد کنید؛ زیرا اگر آن را دوست داشته باشید، در نهایت دوباره به کتاب‌خوانی باز خواهید گشت.

برای کمک،‌ فهرستی از کتاب‌هایی که برای این موقعیت مناسب هستند در این مقاله جمع‌آوری شده‌اند. فقط کافی است یکی از آن‌ها را امتحان کنید.

۱- «دوازده داستان سرگردان» نویسنده: گابریل گارسیا مارکز (۱۹۹۲)

داستان کوتاه معمولا یکی از بهترین انتخاب‌ها برای کسانی است که می‌خواهند مطالعه منظم داشته باشند و بازگشت به کتاب خوانی را دوباره از سر بگیرند، اما تمایلی به دنبال کردن یک داستان طولانی را ندارند. خواندن مجموعه داستان‌هایی از بهترین نویسندگان جهان می‌تواند به خوبی پاسخگوی این نیاز باشد.

یکی از بهترین نمونه این کتاب‌ها، دوازده داستان سرگردان از گابریل گارسیا مارکز، نویسنده رمان شاهکار «صد سال تنهایی»، است. این کتاب به خوبی منعکس کننده سبک مارکز است و در بستری از رئالیسم جادویی روایت می‌شود.

در این دوازده داستان، مارکز استادانه درباره زندگی مردم آمریکای لاتین در اروپا، و تاریخچه زندگی مهاجران اطلاعاتی ارائه کرده است. مضمون داستان‌های این کتاب ملغمه‌ ای از مالیخولیا، سرسختی، اندوه و آرزو می‌باشند.

دوازده داستان سرگردان - اثر گابریل گارسیا مارکز - انتشارات ققنوس

۲- «کیمیاگر» نویسنده: پائولو کوئیلو (۱۹۸۸)

خواندن معروف‌ترین کتاب‌های جهان و شریک شدن در تجربه مطالعاتی میلیون‌ها نفر، از جمله کارهایی است که می‌تواند علاقه را برانگیخته و شما را دوباره به مطالعه بازگرداند. یکی از این کتاب‌های بسیار پرطرفدار و جهانی، رمان کیمیاگر از نویسنده مطرح برزیلی پائولو کوئیلو است.

این کتاب داستانی عرفانی دارد که از افسانه‌های شرقی الهام گرفته است و حال و هوای رویا گونه‌اش قوه تخیل خواننده را به کار می‌اندازد. پیام‌های زیبای داستان، سبک جادویی کوئیلو و پیشینه فرهنگی آشنای این رمان برای ایرانیان، می‌تواند هر خواننده‌ای را مجذوب نماید.

این کتاب خواننده را به پیدا کردن گنج درونش تشویق می‌کند، تا از روزمرگی‌ها خارج شده و دنیایی جدید را کشف کند. این داستان از نوعی کیفیت، جذابیت و جادویی بهره‌مند است که ویژگی خاص نویسندگان آمریکای لاتین می‌باشد. برای آشنایی بیشتر با آثار این نویسندگان مطالعه مقاله «شش رمان برتر کشور آمریکای لاتین» پیشنهاد می‌شود.‌

۳- «غول بزرگ مهربان» نویسنده: رولد دال (۱۹۸۲)

اغلب بزرگسالان اعتراف می‌کنند که خواندن کتاب‌های کودکان و نوجوانان از سرگرم کننده‌ترین و دلچسب‌ترین انتخاب‌های مطالعاتی آن‌ها است. زبان ساده، لحن شیرین، و متکی بودن به جنبه‌های داستانی این کتاب‌ها، از جذابیت این ژانر بوده و خواندن را برای هرکسی آسان و لذت‌بخش‌تر می‌کند.

بنابراین انتخاب یک کتاب کودک برای مطالعه، احتمالا می‌تواند شما را از افت خوانش نجات دهد. به همین منظور، کتاب غول بزرگ مهربان از مشهورترین و معروف‌ترین نویسنده کودکان و نوجوانان جهان «رولد دال» به شما پیشنهاد می‌شود.

رولد دال نویسنده‌ای است که مرزهای تخیل را جابجا کرد و با زبان طنز و لحن منحصر به فرد خود، انقلابی در دنیای کتاب‌های کودک پدید آورد. این کتاب، داستان دوستی یک دختر کوچولو به نام «سوفیا» و یک غول بسیار بزرگ‌ به نام «بی.اف.جی» است.

این غول برعکس تمام غول‌ها، مهربان است و نمی خواهد اجازه بدهد تا دیگر غول‌ها دختر بچه داستان را بخورند! این داستان اگرچه برای کودکان نوشته شده، اما مفاهیم عمیق فلسفی و پیام‌های اخلاقی بسیاری دربر دارد و خواننده را به فکر فرو می‌برد.

غول بزرگ مهربان - اثر رولد دال - انتشارات افق

۴- «مارک و پلو» نویسنده: منصور ضابطیان (۲۰۰۹)

اگر حوصله یا انگیزه کتاب خواندن را از دست داده‌اید، اشکالی ندارد. چمدان خود را ببندید و آماده یک سفر جهانگردی شوید! برای این کار، تنها لازم است که یک سفرنامه برداشته و شروع به خواندن کنید. خواندن سفرنامه یکی از مفیدترین فعالیت‌ها برای بازگرداندن علاقه کتابخوانی می‌باشد.

تنوع مطالب، روایت ماجراهای پی‌درپی و آشنایی با کشورها از نگاه فردی دیگر، از جذابیت‌های کتاب‌های «سفرنامه» هستند که خواننده را سر ذوق می‌آورند. یکی از بهترین کتاب‌ها در این ژانر، سفرنامه مارک و پلو از نویسنده و جهانگرد ایرانی، «منصور ضابطیان» است.

یک کتاب کم حجم برای علاقمندان ادبیات و سفر که آن‌ها را به تماشای هشت کشور زیبای جهان از جمله فرانسه، ایتالیا، اسپانیا، ارمنستان، ترکیه، آمریکا، هند، و کره جنوبی می‌برد. این کتاب لحن شیرین و صمیمی دارد. توصیفات زیبا، راهنمایی‌های نویسنده درباره سفر ارزان به این کشورها و عکس‌هایی از این سفر، از دیگر جذابیت‌های این کتاب می‌باشد.

مارک و پلو (مجموعه ای از سفرنامه ها و عکس ها) - اثر منصور ضابطیان - نشر مثلث

۵- «کتابخانه نیمه‌ شب» نویسنده: مت هیگ (۲۰۲۰)

گاهی وقت‌ها برای بازگشت به کتاب خوانی ، لازم است برای تنوع هم که شده از فضای جدی کتاب‌ها فاصله گرفته و در دنیای خیال‌انگیز کتاب‌های فانتزی غرق شوید.‌ یا شاید هم احتیاج دارید که یک کتاب انگیزشی بخوانید، به آرامش روانتان اهمیت بدهید و دنیای درونی خود را بازنگری کنید. یک پیشنهاد هیجان‌انگیز برای شما، رمان کتابخانه نیمه شب است.

شما با خواندن این کتاب می‌توانید هم زمان این دو هدف را محقق کنید. این رمان نوشته «مت هیگ»، نویسنده پرفروش رمان‌های فانتزی و علمی‌تخیلی، و از محبوب‌ترین رمان‌های چند سال اخیر است. کتابخانه نیمه شب داستان زن جوانی است که از افسردگی رنج می‌برد و قصد خودکشی دارد.

این کتاب داستان بازبینی زندگی این زن را روایت می‌کند و پیامی عالی درباره مفهوم زندگی را منتقل می‌کند. مت هیگ نویسنده‌ای است که در آثارش به سلامت روان اهمیت بسیاری داده و داستان‌هایش را حول محور آن شکل می‌دهد. شما با خواندن این کتاب می‌توانید هم زمان دنیایی از هیجان، خیال، علم، فلسفه و روانشناسی را تجربه کنید و همچون میلیون‌ها خواننده دیگر، از آن لذت ببرید.

۶- «ملت عشق» نویسنده: الیف شافاک (۲۰۰۹)

خواندن یک رمان عاشقانه با داستانی کلاسیک، یک مطالعه آسان و بدون چالش است که می‌تواند آرامش بخش باشد و فرد را برای ساعاتی از دنیای پر آشوب بیرون جدا کند. یکی از موفق‌ترین نمونه از این کتاب‌ها، ملت عشق نوشته نویسنده مشهور ترکیه‌ای، «الیف شافاک» می‌باشد.

این رمان شامل دو روایت موازی قدیمی و معاصر است. روایت معاصر در مورد زنی خانه‌دار و متاهل به نام «اللا روبینشتاین» است که در آمریکا زندگی می‌کند و زندگی زناشویی ناموفقی دارد. او برای آژانس ادبی کار می‌کند و در حال حاضر بر روی کتابی به نام «کُفر شیرین» کار می‌کند که توسط فردی به نام عزیز زاهارا نوشته شده است.

داستان عزیز، روایت دوم این رمان است که به ماجرای رابطه شمس و مولانا می‌پردازد و داستان عاشقانه زندگی شمس را تعریف می‌کند. شما با خواندن این رمان با مفاهیم عرفانی و آموزه‌های مولانا نیز آشنا می‌شوید و درس‌هایی از چهل قانون عشق می‌آموزید.

چرا باید کتاب ملت عشق را بخوانیم

کلام آخر

در یک دنیای ایده‌آل برای عاشقان کتاب، شما همیشه کتاب مناسبی در دست و چند عنوان کتاب در لیست انتظار خوانش دارید و هرگز از کتاب‌های روی میزتان خسته نمی‌شوید. اما متاسفانه شما در دنیای ایده‌آل زندگی نمی‌کنید و ممکن است علاقه‌تان به مطالعه را از دست بدهید.

در این مقاله سعی شد لیستی از بهترین کتاب‌ها در ژانرهای متنوع برای بازگشت به کتاب خوانی به شما معرفی شود که به نوعی جزو مشهورترین‌ها هستند و اعتیادآور تلقی می‌شوند. اگر این مقاله را دوست داشتید، ممکن است مقاله «رمان‌هایی برای شروع کتابخوانی» نیز برای شما مفید باشد.

مفید بود؟
1
0
بدون دیدگاه
  • هنوز دیدگاهی ارسال نشده است.