logo
کتاب هایی شبیه مغازه خودکشی
0

اگر کتاب مغازه خودکشی را دوست داشتید، این کتاب ها را نیز بخوانید

تعداد کتاب‌های طنزی که خواندن آن‌ها شما را از خنده روده‌بر کند خیلی زیاد نیست؛ چون اصولاً خنداندن آدم‌ها از دشوارترین کارها است. رمان‌هایی هم وجود دارند که با خواندن آن‌ها شاید از ته دل قهقهه نزنید، اما لبخندی به لب‌های شما آورده و هم زمان شما را به فکر فرو می‌برند.

رمان کوتاه مغازه خودکشی یکی از این دست رمان‌هاست. مغازه خودکشی یک کمدی سیاه، نوشته «ژان توله»، نویسنده فرانسوی است که در سال ۲۰۰۶ منتشر شد. در ادامه مقاله با کتاب هایی شبیه مغازه خودکشی آشنا خواهیم شد.

خلاصه کتاب مغازه خودکشی

در جایی در آینده‌ای نه چندان دور، تغییرات آب و هوایی، منظره‌ای تقریبا آخرالزمانی روی کره زمین ایجاد کرده است. به گونه‌ای که جهان در مه و ابری پوشیده شده و حتی کم‌ترین پرتو آفتاب هم نمی‌تواند به آن نفوذ کند. در این آینده، شرایط آنقدر طاقت‌‌فرسا شده که میزان خودکشی به شدت افزایش یافته است و واقعاً هیچ معنایی در تلاش برای متوقف کردن اپیدمی مرگ خود خواسته وجود ندارد.

https://media.chibekhoonam.net/2024/04/products-Desktop.webp

در عوض، دولت به سادگی خودکشی در ملاء عام را غیر قانونی اعلام کرده است، در این حال مجموعه‌‌ای از مغازه‌‌ها باز شده‌‌اند تا گزینه‌های مختلفی برای مردن را به مشتریان ارائه دهند. این داستان در یکی از آن مغازه ها اتفاق می‌افتد.

فکر می‌کنید چه کسی می‌تواند یکی از این مغازه‌های خودکشی نگران کننده را اداره کند؟ خانواده تواچ! آن‌ها خودکشی را به یک تجارت خانوادگی تبدیل کرده‌اند. به فروشگاه تواچ سر بزنید تا برای شما آهنگی درباره همه راه‌های لذت‌بخش مردن بخوانند؛ از سم در خواب، تا هاراکیری با شمشیر سامورایی و خودسوزی!

اگر از طرفداران مغازه خودکشی هستید و می‌خواهید کتاب‌های بیشتری در ژانر کمدی سیاه بخوانید، فهرست زیر به شما در انتخاب کتاب هایی شبیه مغازه خودکشی کمک خواهد کرد.

 

1- «این کتاب پر از عنکبوت است» نویسنده: دیوید وانگ (۲۰۰۹)

دوست دارید یک کتاب کمدی و ترسناک بخوانید که در پایان شما را به اندازه مغازه خودکشی غافلگیر کند؟ در این صورت رمان این کتاب پر از عنکبوت است، تقدیم به شما! این رمان به مقدار مساوی ترسناک، خنده‌دار، نگران‌کننده، مضحک، و اجتماعی است!

داستان این اثر مربوط به دو پسر بیست ساله به نام‌های «جان» و «دیو» است که بهترین دوستان یکدیگر هستند. آن دو در یک شهر کوچک زندگی می‌کنند که به نظر می‌رسد دچار حوادث ماوراء طبیعی و مشکوک شده است.

پسرها به این مشهورند که می‌توانند چیزهایی را ببینند که دیگران نمی‌بینند؛ این شامل درهایی است که به نقاط مختلف شهر منتهی می‌شود و یا سلاح‌هایی که به آن‌ها امکان می‌دهد از تخیل خود برای کشتن استفاده کنند.

داستان با یک پلیس محلی شروع می‌شود که گرفتار یک موجود عنکبوتی مانند شده که قربانی خود را به فردی شبیه به زامبی تبدیل می‌کند. داستان وقتی جالب می‌شود که می‌فهمید فقط جان و دیو می‌توانند این عنکبوت‌ها را ببینند…

۲- «شوایک» نویسنده: یاروسلاو هاشک (۱۹۲۱)

جنگ یکی از تلخ‌ترین موضوعات دنیا است که به نظر نمی‌رسد بتوان با آن شوخی کرد؛ مگر در آثار طنز تلخ و کمدی سیاه. بنابراین اگر می‌خواهید یک داستان طنز درباره جنگ بخوانید که هم زمان شما را بخنداند و به گریه بیاندازد، رمان شوایک یک انتخاب عالی است.

این کتاب نوشته یاروسلاو هاشک، نویسنده طنزپرداز بزرگ‌ چک، و بزرگ‌ترین رمان در تاریخ این کشور است که به بیشترین تعداد زبان در دنیا، ترجمه شده است. روایت «شوایک» در زمان جنگ جهانی اول و در جمهوری چک می‌گذرد و مربوط به یک سرباز به نام شوایک می‌باشد که به جبهه جنگ اعزام شده است.

با وجود اینکه شوایک از بهره هوشی پایینی برخوردار است و مدتی را هم در تیمارستان بستری بوده، اما به علت کمبود نیرو، اجباراً به جبهه فرستاده می‌شود. اما او از روی پرحرفی، نادانی و حماقت باعث اتفاقات خنده‌داری می‌شود و حوادث عجیبی را در جبهه رقم می‌زند…

۳- «تبصره ۲۲» نویسنده: جوزف هلر [کتاب هایی شبیه مغازه خودکشی](۱۹۶۰)

کتاب تبصره ۲۲ یک رمان فوق العاده جذاب می‌باشد که یکی از تلخ‌ترین و سهمگین‌ترین موضوعات بشری را دستمایه خنده و شوخی کرده است. این کتاب در عین اینکه از برجسته‌ترین آثار پست مدرن و کمدی سیاه می‌باشد، یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین رمان‌های ضد جنگ قرن بیستم نیز به شمار می‌آید.

این رمان درباره سربازی به نام «یوساریان» است که در جبهه به عنوان افسر توپخانه نیروی هوایی خدمت می‌کند. یوساریان با زرنگی و هوش زیادش هربار سعی می‌کند از زیر عملیات‌های مهم و خطرناک جنگی در برود، اما هرکار می‌کند نمی‌تواند خدمتش را به پایان برساند!

چرا که فرمانده او، هر دفعه تعداد بیشتری عملیات را برای اتمام دوره خدمت گروهان خود تعیین می‌کند. اما در اصل،تبصره 22 است که مانع و مخمصه‌این خلبان ضد جنگ می‌شود.

طبق قاعده‌ تبصرۀ ۲۲ نیروی هوایی آمریکا، اگر کسی بخواهد از رزم معاف شود، باید ابتدا عدم سلامت روانی‌ او احراز شود؛ اما چون کسی که می‌‌خواهد از رزم معاف شود، عاقل است، نمی‌ تواند معاف شود! شما با خواندن این رمان به پوچی و بی‌معنی بودن جنگ پی می‌برید و به آن بارها خواهید خندید.

۴- «خواهر من، قاتل زنجیره ای» نویسنده: اوینکان بریثویت (۲۰۱۴)

این رمان کوتاه و طنز، معروف‌ترین و مهم‌ترین رمان نویسنده نیجریه ای «اوینکان بریثویت» می باشد. همانطور که از نام کتاب حدس زده‌اید، شما با یک داستان جنایی و معمایی سروکار دارید؛ اما احتمالاً فکرش را هم نمی‌کنید که قرار است با خواندن آن کلی خوش بگذرانید و لبخند بزنید.

روایت کتاب خواهر من قاتل زنجیره ای، در یک کشور آفریقایی و در دوران معاصر جریان دارد و درباره دختری به نام «آیولا» است که از یک عادت خیلی بد رنج می‌برد. او عادت دارد مردانی که با آن‌ها آشنا می‌شود را به قتل برساند! آیولا دختری بسیار زیبا و جذاب است که شخصیتی کاریزماتیک دارد و مورد توجه مردها قرار می‌گیرد.

او یک خواهر بزرگتر به نام «کورد» دارد که زیبا نیست و در تمام زندگی خود، وظیفه مراقبت از آیولا و لاپوشانی جنایت‌هایش را به عهده گرفته است. او تنها رازدار خواهرش است. اما داستان وقتی جالب می‌شود که آیولا و مردی که کورد به او علاقمند است، با یکدیگر آشنا می‌شوند…

۵- «مرگ غم انگیز پسر صدفی و داستان های دیگر» نویسنده: تیم برتون (۱۹۹۷)

تصورش را کنید که تمام کتاب مغازه خودکشی به صورت یک نمایش موزیکال یا یک دفتر شعر بود! در این صورت احتمالا تبدیل به اثر حاضر می شد! مرگ غم انگیز پسر صدفی و داستان‌های دیگر مجموعه اشعارِ کمدی سیاه و داستان‌های ترسناک خنده‌داری هستند که توسط تیم برتون، نابغه فیلمسازی و تصویر گری، نوشته شده است.

تیم برتون خالق شخصیت‌هایی چون بتمن و ادوارد دست قیچی روی صحنۀ سینما می‌باشد. کتاب مرگ غم انگیز پسر صدفی جزء کتاب های شبیه مغازه خودکشی می باشد. این کتاب مجموعه‌ای باور نکردنی از داستان‌های عجیب و غریب شامل بیست و سه داستان کوتاه درباره بچه‌هایی است که هرکدام با یک نقص جسمانی متولد شده‌اند.

آن‌ها علارغم روحیه و قلب انسانی‌شان، از طرف مردم جامعه طرد می‌شوند؛ مثل پسری با بدن نیم انسان و نیم صدف، یا دختری با صد‌ها چشم! این بچه‌ها در تکاپوی جستجوی عشق می‌باشند و در این راه، روایاتی طنز و ماجراجویانه خلق می‌کنند.

۶- «یک اتفاق مسخره» نویسنده: فئودور داستایوفسکی (۱۸۶۲)

شاید باورش سخت باشد که یک داستان از داستایوفسکی افسانه‌ای با مغازه خودکشی شباهت داشته باشد؛ اما همینطور است! مطمئنا قبلا نام رمان‌های «جنایت و مکافات» یا «قمارباز» را شنیده‌اید، اما یک اتفاق مسخره اثری کمتر شناخته شده از این نویسنده بزرگ روسی است که اتفاقاً داستانی بسیار جذاب دارد.

این رمان کوتاه، یک کمدی سیاه و طنزی اجتماعی-سیاسی است که در سال ۱۸۶۲ نوشته شده است. داستایفسکی در این کتاب با لحنی طنزآمیز، شکافی که بین خودِ واقعی انسان‌ها و آرمان‌هایشان وجود دارد را به تصویر می‌کشد و این تناقض‌ها را، نقد می‌کند.

این کتاب درباره اشراف‌زاده‌ای است که در تلاش برای تبدیل شدن به یک مرد اخلاق‌‌گرا، به شیوه‌های خنده‌دار و شرم‌آور عمل می‌کند. داستان حول محور «پرالینسکی»، یک اشراف‌زاده مهربان می‌گذرد، که تصمیم می‌گیرد که در حالت مستی، در مراسم عروسی یکی از زیردستانش شرکت کند.

آنچه در ادامه روی می‌دهد روایت نیش خندگونه‌ای از اشتباهاتی است که پرالینسکی در عروسی انجام می‌دهد. در طول شب موقعیت‌هایی که او در آن قرار می‌گیرد بدتر و پوچ‌تر می‌شود، و در نهایت به اوجی فاجعه‌بار و خنده‌دار می‌رسد. بحث‌هایی که درباره اخلاق و انسانیت در این مهمانی پیش می‌آید، از جذاب‌ترین بخش‌های این داستان است.

کلام آخر

شما در این مقاله با معروف‌ترین و بهترین این کتاب‌ها آشنا شدید، اما این پایان اکتشاف نیست. برای آشنایی بیشتر با داستان‌هایی با محتوای مشابه، مطالعه مقاله‌های «از ژانر کمدی (طنز) چی بخونم؟» و «از ژانر ترسناک چی بخونم؟» به شما پیشنهاد می‌شود.

مفید بود؟
1
0
بدون دیدگاه
  • هنوز دیدگاهی ارسال نشده است.