logo
یک کتاب یا چند کتاب به صورت همزمان؟
4

یک کتاب یا چند کتاب به صورت همزمان؟

شاید در بین کتاب خوان های حرفه ای دیده باشید که چندین کتاب را به صورت همزمان می خوانند، اما آیا واقعا این کار درستی است؟ یا اینکه چگونه می توان چند کتاب را به بهینه ترین حالت ممکن همزمان خواند؟ ما در این مقاله سعی می کنیم به این سوالات جواب بدهیم.

با خواندن یک کتاب به صورت جداگانه می توان وقت و تمرکز بیشتری اختصاص داد و مطالب را بسیار عمیق مطالعه کرد. این نکته بدیهی ترین ویژگی خواندن یک کتاب به صورت جداگانه است. اما خواندن چندین کتاب به صورت همزمان نیز ویژگی های خودش را دارد. در ابتدا باید گفت خواندن چند کتاب به صورت همزمان کار هر کسی نیست و با شرایط فکری و روحی هر کسی سازگار نیست. اما از طرفی، تا خودِ شخص خواندن چند کتاب به صورت همزمان را امتحان نکند، نمی تواند به طور قطع راجع به آن نظر بدهد.

همان قدر که خواندن یک کتاب فرصت عمیق شدن در موضوعی را به شما می دهد، خواندن چند کتاب نیز، به شما فرصت گسترش دایرۀ دانش و تجربیات تان را می دهد. اما از آنجایی که خواندن چند کتاب به صورت همزمان از جنس «تکنیک» است، می توانید با رعایت چندین نکته، به حالتی بهینه دست بیابید. در این حالتِ بهینه، شما می توانید در عین گسترش دانش و تجربیات خود، به عمیق تر شدن در مطالب مهم نیز بپردازید. ما برای شما چندین پیشنهاد برای رسیدن به چنین حالتی را آماده کرده ایم. در ضمن برای انتخاب کتاب های مدِ نظرتان، علاوه بر خواندن مطالبِ پیش رو، خواندن مقالۀ چه کتابی را کِی بخوانیم؟ پیشنهاد می شود.

https://media.chibekhoonam.net/2024/04/products-Desktop.webp

 

زمان بدهید

کتاب خواندن، مانند بسیاری از دیگر اعمال انسانی، یک عادت است؛ و تا زمانی که کتاب خواندن برای شما به صورت یک عادت در نیامده است، قید خواندن چند کتاب به صورت همزمان را بزنید. حتی پس از ایجاد عادت کتاب خوانی و شروع خواندن چند کتاب به صورت همزمان، بهتر است از 2 و نهایتا 3 کتاب شروع کنید. اگر در بین راه نیز کمی ناامید و یا خسته شدید، نگران نباشید! برای عادی شدن این امر نیز، به آن فرصت بیشتری بدهید تا به صورت یک عادت در بیاید.

 

تنوع را حفظ کنید

جدا از سلایق شخصی، یک روند منطقی و معقول برای انتخاب چند کتاب برای مطالعه به صورت همزمان، انتخاب کتاب هایی با کمترین شباهت محتوایی است. به طور مثال، بهتر است از ژانرهای مختلف ادبی مانند رمانتیک، جنایی و معمایی، طنز، فلسفی، روانشاناسانه، خیالی (فانتزی)، ماجراجویی، وحشت و دیگر ژانرها کتاب انتخاب کنید. درجۀ سختی و راحتی کتاب های انتخابی تان نیز متفاوت باشد. و در نهایت نیز انواع مختلف کتاب های داستانی و غیرداستانی را همزمان بخوانید. یک حالت بهینه و معمول برای شروع خواندن چند کتاب، پیش بردن همزمان یک اثر داستانی و یک اثر غیرداستانی با هم است. مانند خواندن همزمان رمان «گرسنه» اثر کنوت هامسون همراه با کتاب «زندگی 3.0» اثر مکس تگمارک. یا خواندن «کتاب نیمۀ تاریک ماه» اثری از هوشنگ گلشیری (مجموعه داستان) یا کتاب فلسفیِ «هستی و نیستی» اثری از ژان پل سارتر.

همچنین، خواندن یک رمان ساده تا متوسط، یک کتاب غیرداستانی و در نهایت یک مجموعه شعر یا داستان کوتاه به صورت همزمان و در طول روز، در ادامۀ این روند پیشنهاد می شود. به عنوان مثال رمان «1984» از جورج اورول با کتاب «عادت های اتمی» از جیمز کلیر و در نهایت، مجموعه شعر «زمستان» اثر مهدی اخوان ثالث. یا رمان «محاکمه» از فرانتس کافکا، کتاب «قرن دیوانۀ من» از ایوان کلیما و مجموعه داستان «رویای آدم مضحک» از فئودور داستایفسکی.

 

متناسب با حال، زمان و مکان خود کتاب بخوانید

حال، زمان و مکان شما مهم ترین عوامل در انتخاب کتاب، مخصوصا برای خواندن چند کتاب به صورت همزمان، هستند. به طور معمول هر کتاب نیازمند یک سری شرایط روحی و فکری، زمانی و مکانی خاصی است. شما باید مجموعه شرایطی را انتخاب کنید که بیش از همه با آن راحت هستید. در مورد مکان، تا جایی که ممکن است باید کتاب های سخت خوان، مفهومی و فلسفی را در مکان هایی که بالاترین سطح هوشیاری و تمرکز را دارید، مطالعه کنید. از طرف دیگر، کتاب های ساده و راحت خوان را می توان در تقریبا هر مکانی خواند. به طور کلی کتابی را که در مترو و اتوبوس می خوانید با کتابی که در کتابخانه یا سالن مطالعه می خوانید، باید از نظر درجۀ سخت خوانی و پیچیدگی متفاوت باشد! به عنوان مثال، کتاب «هستی و نیستی» از ژان پل سارتر و یا «فاوست» از گوته، از جنس کتاب هایی که می توان در اتوبوس و مترو خواند، نیستند!

در مورد زمان مناسب برای خواندن یک کتاب نیز، می توانید به طور مفصل در مقالۀ چه کتابی را کِی بخوانیم؟ مطالبی را بخوانید. به طور خلاصه و معمول، انسان ها در ساعات ابتدایی روز توانایی بیشتری برای خواندن و فهم آثار سخت خوان تر دارند. محققان بهترین ساعات برای خواندن شعر و داستان کوتاه را نزدیک شب، و بهترین زمان برای خواندن کتاب های غیرداستانی و درسی را بعد از ظهر می دانند.

در مورد شما نیز مجموعه ای از شرایط بیرونی و درونی شماست که تاثیر مستقیمی در کیفیت و کمیت کتابخوانی شما دارد. به عنوان یک کتاب خوان سعی کنید به مرور روش جهت دهی به انتخاب خود با توجه به حال تان را یاد بگیرید. به عنوان مثال، طبیعی است که در روزهایی که امتحان دارید یا مسائل کاری و دغدغه های زیادی روی دوش شماست، کمی از کتاب خوانی فاصله گرفته و یا از تعداد کتاب هایتان کم کنید. نگران نباشید، همیشه وقت برای جبران هست. وقتی دوباره فراغت یافتید، شروع به خواندن کتاب های بیشتر و چالش برانگیز بکنید.

 

فقط کتاب کاغذی نخوانید

تنوع در استفاده از کتاب کاغذی و الکترونیکی به صورت دوره ای در طول روز، باعث کمتر خسته شدن و ایجاد نوعی حس تازگی در روند کتاب خوانی شما می شود. فایدۀ دیگر این عمل این است که، دسترسی به کتاب های متنوع تری را نیز برای شما فراهم می آورد. دو برنامۀ «طاقچه» و «فیدیبو» از بهترین برنامه های کتاب خوانی در ایران هستند که با قیمت هایی نسبتا مناسب و به آسانی، دسترسی به بیش از ده ها هزار کتاب را برای شما فراهم می آورند.

این برنامه ها برای خواندن چندین کتاب به صورت همزمان بسیار مناسب می باشند زیرا، از طرفی می توان همیشه تعداد بسیار زیادی کتاب را در گوشیِ خود همراه داشت و از طرفی دیگر، تهیۀ چندین کتاب در یک بازه زمانی خاص بسیار سریع تر و ارزان تر صورت می پذیرد. اما خودمانیم، کتاب کاغذی همیشه یک چیز دیگر است…

3 دیدگاه
  • الینور پاسخ دهيد 10 / 06 / 1402

    من هم معمولا همزمان چند کتاب رو با هم میخونم و دقیقا سعی میکنم از نظر محتوا متنوع باشن. حتی مدیاهای مختلفی مثل کتاب الکترونیک و کتاب صوتی در کنار کتاب های فیزیکی میتونن این تنوع رو تکمیل کنن و بدون تداخل این امکان بوجود بیاد که بتونم چندین کتاب رو همزمان مطالعه کنم. دیدن این مطلب برام جذاب بود و موئد کارامد بودن این روش.

  • ساناز رفیعی پاسخ دهيد 22 / 06 / 1401

    با سلام،
    ممنون بسیار مفید و کاربردی.

  • ساناز رفیعی پاسخ دهيد 22 / 06 / 1401

    با سلام،
    ممنون از اطلاعات خوب و مفیدتون.