logo
اگر کتاب ملت عشق را دوست داشتید این کتاب ها را نیز بخوانید
0

6 کتاب شبیه ملت عشق که علاقمندان این کتاب باید بخوانند

در جهان پر از آشوب، شتابزده و پُرهیجان امروز که انسان‌ها مجال کمتری برای پرورش روح خود دارند، خواندن بعضی کتاب‌ها می تواند یک پناهگاه امن و تکیه‌گاه آرامش باشد. کتاب‌هایی همچون رمان “ملت عشق” از این دسته‌اند. همانطور که «الیف شافاک» می‌گوید: «برای رسیدن به شادی، فقط باید از قلب خود پیروی کرده و عشق را دنبال کنید!»

الیف شافاک نویسنده رمان ملت عشق

الیف شافاک، نویسنده بسیار مشهور ترکیه‌ای و خالق کتاب “ملت عشق” یا “چهل قانون عشق” می‌باشد. «ملت عشق» پرفروش‌ترین رمان تاریخ ترکیه و از محبوب‌ترین آثار داستانی و تاریخی در دنیا است که نخستین‌بار در سال ۲۰۰۹ منتشر شد.

شافاک در این رمان به جنبه‌های مختلف زندگی، ارزش‌های اسلامی، خدای دینی، تصوف، و عشق اهمیت داده و تصویر زیبایی از آن ساخته که کم‌نظیر و بی‌نهایت جذاب است. این کتاب از دو داستان عاشقانه موازی تشکیل شده. یکی از این خطوط داستانی در زمان معاصر می‌گذرد و مربوط به زنی متاهل و خانه‌دار به نام «الا» است که در آمریکا زندگی می‌کند.

https://media.chibekhoonam.net/2024/04/products-Desktop.webp

او از طریق ویراستاری کتابی به نام «کفر شیرین» با نویسنده‌ای به نام «عزیز» آشنا شده، عاشق او می‌شود و سرانجام، کشور و خانواده‌اش را برای زندگی با او ترک می‌کند. خط داستانی دوم در بغداد قرن سیزدهم میلادی می‌گذرد و مربوط به رابطه شمس و مولانا و عشق بین آن دو عارف است.

عشقی که در ابتدا به صورت رابطه استاد و شاگرد بود؛ ولی پس از سال‌ها هم‌نشینی و آموختن درس عرفان، به عشقی عارفانه تبدیل شد. «الا» احساس می‌کند که عشق و عرفان شمس در وجود «عزیز» تجلی یافته است و به همین دلیل شیفته او می‌شود.

ملت عشق یک رمان تاریخی، با مضامین عارفانه، عاشقانه و صوفیانه است که چهل قانون رسیدن به عشق متعالی را در قالب داستان آموزش می‌دهد. ما در این مقاله تعدادی از کتاب هایی که شبیه ملت عشق هستند و مضمون و سبک این رمان را تداعی خواهند کرد را معرفی خواهیم کرد.

۱- «بر باد رفته» نویسنده: مارگارت میچل (۱۸۳۶)

داستان‌های عاشقانه در جهان بی شماراند، اما اگر به دنبال خواندن کتاب شبیه ملت عشق هستید؛ هیچ انتخابی بهتر از رمان بر باد رفته نیست. کتاب بر باد رفته نوشته «مارگریت میچل» مشهور‌ترین داستان عاشقانه دنیا، پس از نمایشنامه «رومئو و ژولیت»، و معروف‌ترین کتاب پس از “کتاب مقدس مسیحیان” نزد مردم آمریکا به شمار می‌آید.

این رمان از برجسته‌ترین آثار ادبیات آمریکا و دنیا می‌باشد و مضامینی چون عشق، امید، خانواده و مرگ، از جمله عناصر تکرارشونده در این رمان هستند. از این رمان یک اقتباس سینمایی با نامی مشابه نیز ساخته شد که توانست 10 جایزۀ اسکار را از آن خود کند و به یکی از پرفروش‌ترین فیلم‌های سینمایی تاریخ سینما تبدیل شود.

شخصیت‌ اصلی اين رمان دختری ۱۶ ساله ثروتمند، مغرور و بسیار زیبایی به نام «اسکارلت اوهارا» است که به علت جنگ داخلی آمریکا، دچار زندگی سختی می‌شود. این داستان از یک مهمانی در باغ و از زمانی آغاز می‌شود که اسکارلت قضیه ازدواج پسری که عاشقش بود را با دختری دیگر می‌شنود.

اسکارلت اوهارا پس از این ماجرا سه بار بدون عشق ازدواج می‌کند و صاحب فرزند می‌شود، اما هرگز احساس خوشبختی نمی‌کند. تا اینکه در نهایت، زمانی که خوشبختی واقعی‌اش را از دست می‌دهد، متوجه می‌شود که تمام این سال‌ها در جستجوی چیزی بوده که همواره در کنارش داشته است.

۲- «بلندی های بادگیر» نویسنده: امیلی برونته (۱۸۴۷)

اگر «ملت عشق» مشهورترین رمان عاشقانه ترکیه باشد، بلندی‌های بادگیر نیز مشهورترین رمان عاشقانه انگلستان است. بلندی‌های بادگیر یا «عشق هرگز نمی‌میرد» یک کلاسیک عاشقانه برجسته و تنها رمان از شاعر و نویسنده بریتانیایی، «امیلی برونته» است که در سال ۱۸۴۷ منتشر شد.

کتاب بلندی‌های بادگیر شرح عشق پرشور دختری به نام «کاترین» و پسرکی یتیم به نام «هیثکلیف» و ماجراهای ناکامی آن دو است. این داستان از زبان یک زن خدمتکار برای مستاجر جدید خانۀ هیثکلیف، آقای «لاک وود»، تعریف می‌شود.

«لاک وود» از خدمتکارش «نلی» می‌خواهد که داستان «هیثکلیف» و ساکنان عجیب و غریب بلندی‌های بادگیر را برای او تعریف کند. نلی رضایت می‌دهد و لاک وود خاطراتش از داستان او را در دفتری می‌نویسد. این خاطرات مکتوب بخش اصلی رمان را تشکیل می‌دهند.

اما بهترین ویژگی این رمان روایت عاشقانه آن نیست، بلکه درونمایه روانشناختی و جامعه شناختی آن است که به طور هنرمندانه و ظریفی، به آسیب‌های روانی دوران کودکی و تأثیر آن بر شخصیت بزرگسالی اشاره می کند. این رمان از جمله کتاب‌هایی است که بیشترین تنوع ترجمه به فارسی را دارد.

برای انتخاب بهترین ترجمه، مطالعه مقاله مقایسه تطبیقی ترجمه‌های بلندی‌های بادگیر پیشنهاد می‌شود.

۳- «کیمیاگر» (1988) کتاب شبیه ملت عشق

کیمیاگر، بزرگ‌ترین و مشهورترین رمان معنوی نویسندۀ برزیلی «پائولو کوئیلو» و از پرفروش‌ترین کتاب‌های معاصر دنیا می‌باشد. برخی منتقدان، حکایات دفتر ششم مثنوی معنوی مولانا را الهام بخش کوئیلو برای خلق رمان کیمیاگر می‌دانند. این رمان سرگذشتِ جادویی پسری چوپان و فقیری به نام «سانتیاگو» را روایت می‌کند که در جستجوی گنجی پنهان، قدم در سفری نامعلوم می‌گذارد.

او برای یافتن این گنج از خانه خود در اسپانیا خارج شده، به بازار «طنجه» رفته و سپس به جستجو در سراسر صحرای مصر می‌رود تا با کیمیاگر مرموز ملاقات کند. در طول سفر، پسر جوان گوش دادن به قلب و پیروی از زبان نشانه‌ها را می‌آموزد و با عبور از هر مانعی، درسی یاد می‌گیرد.

الهام‌ بخش‌ترین و معروف‌ترین جمله این رمان این است: «وقتی چیزی را می‌خواهی، تمام کائنات برای رسیدن به آن به تو کمک می‌کنند». آنچه کوئیلو در این رمان بر آن تمرکز دارد این است که رویاهای خود را با پیروی از خواسته‌های قلب خود دنبال کنید؛ و این دقیقا همان پیامی است که شاکاف در ملت عشق بر آن تاکید دارد.

۴- «کتاب دزد» نویسنده: مارکوس زوساک (۲۰۰۵)

کمتر نویسنده‌ای را می‌توان یافت که کتاب او نیز از روحِ امید، عشق و مثبت‌اندیشی برخوردار باشد و هم از مرگ بگوید؛ همان کاری که «الیف شاکاف» در ملت عشق و «زوساک» در کتاب دزد کردند. “کتاب دزد” یکی از پرفروش‌ترین کتاب‌های نویسنده برجسته استرالیایی “مارکوس زوساک” است.

«کتاب دزد» داستانی درباره امید در دل مرگ است. راوی این داستان مرگ می‌باشد که چهره‌ای مهربان و شایسته دارد! کتاب دزد روایت زندگی یک دختر کوچک آلمانی به نام «لیزل» است که در آلمان نازی و در خلال جنگ جهانی دوم زندگی می‌کند.

مرگ اولین‌بار زمانی با لیزل روبرو می‌شود که برادر کوچک او در سفری با قطار می‌میرد و مادر بچه‌ها آن‌ها را می‌برد تا به والدین جدیدشان تحویل دهد. او اولین‌بار پس از تشییع جنازه برادرش، چیزی نیمه مدفون در برف پیدا می‌کند: «کتاب راهنمای گورکن» او کتاب را می‌ دزدد و با خود به خانه جدیدش می‌برد.

وقتی برای اولین‌بار «لیزل» کتاب را باز می‌کند، چیزی جادویی رخ می‌دهد؛ او با خواندن کتاب احساس آرامش می‌کند. لیزل پس از آن شروع به دزدی کتاب‌ها از دست نازی‌ها، کتابخانه همسر شهردار، و هر جا که بتواند می‌کند تا گه گاهی آرامش را به خود، دوستان و همسایگانش هدیه دهد.

۵- «زوربای یونانی» نویسنده: نیکوس کازانتزاکیس (۱۹۴۶)

اگر از خواندن ملت عشق و زمینه فلسفی آن لذت برده‌اید، زوربای یونانی کتاب بعدی است که باید بخوانید. در این رمان زیبا، راوی داستان مردی جوان و ثروتمند و در عین حال، روشنفکری خجالتی و درونگرا است.

او که مشتاق تجربه فعالیت‌های تازه و زندگی عملی است، یک معدن زغال سنگ را در جزیره «کرت» اجاره می‌کند. قبل از سوارشدن به کشتی، او با مرد مسن‌تری به نام «زوربا» آشنا می‌شود؛ مردی قوی و با تجربه که جوان را متقاعد می‌کند که او را به عنوان آشپز و سرکارگر استخدام کند.

زوربا مدیر معدن و دست راست پسر جوان می‌شود، و به زودی شخصیت و آدابش او را تحت تاثیر قرار می‌دهد؛ چیزی که مخالف روش زندگی شخصی اوست. «زوربا» در زمان حال زندگی می‌کند و هر چیزی را که به سراغش می‌آید، چه شادی و چه غم، می‌پذیرد، از تمسخر نمی‌ترسد و از ابراز احساساتش خجالت نمی‌کشد.

۶- «بادبادک باز» نویسنده:خالد حسینی (۲۰۰۳)

رمان بادبادک باز از نویسنده افغان «خالد حسینی» و مشهورترین کتاب از این کشور است که اولین‌بار به زبان انگلیسی منتشر شد و میلیون‌ها انسان را تحت تأثیر قرار داد. خالد در این رمان داستانی از عشق، فداکاری، غم و امید را در بستری از وقایع تاریخی روایت کرده و تصویری واقع‌گرایانه از افغانستان دهه هفتاد میلادی به خوانندگان ارائه داده است.

شخصیت‌های اصلی اين رمان دو پسر به نام «امیر» و «حسن» هستند که در افغانستان متولد می‌شوند. این دو توسط یک زن شیر داده می‌شوند؛ زیرا هر دو پس از تولد مادر خود را از دست داده‌اند. اما امیر پسری ثروتمند است و حسن، فرزند خدمتکار خانه.

این دو پسر با هم در یک خانه بزرگ می‌شوند و بهترین دوستان یکدیگر به شمار می‌آیند. تا اینکه در خلال حمله شوروی به افغانستان و ظهور طالبان، خانواده امیر دست به مهاجرت اجباری می‌زنند و این دو پسر از هم جدا می‌شوند.

اصل داستان از جایی شروع می‌شود که امیر پس از سال‌ها زندگی در غربت، تصمیم می‌گیرد برای یافتن حسن به افغانستان بازگردد. این رمان اولین کتاب منتشر شده از خالد حسینی است که شهرت بسیاری برای او به ارمغان آورد.

برای آشنایی بیشتر با بهترین نویسندگانی که با اولین رمان خود مشهور شدند، مقاله «کتاب اولی‌های خارجی معروف» را بخوانید.

مفید بود؟
1
0
بدون دیدگاه
  • هنوز دیدگاهی ارسال نشده است.