logo
بهترین کتاب مدیریت زمان کدام کتاب است؟
0

معرفی 5 کتاب مدیریت زمان و برنامه ریزی

همه انسان‌ها ۲۴ ساعت در روز زمان در اختیار دارند، اما نحوه گذراندن آن کاملاً به خودشان بستگی دارد. از معضلات زندگی در جهان مدرن و پرشتاب امروزی این است که بیشتر افراد کارهای زیادی برای انجام دارند و اغلب به قدری درگیر می‌شوند که نمی‌توانند زمانی را برای ورزش، تفریح و یا مطالعه کنار بگذارند.

امروزه مشاهده می‌شود که این معضل حتی گریبان گیر دانش‌آموزان و دانشجویان نیز شده و اغلب آن‌ها در نتیجه کمبود زمان، دچار استرس و فشار روانی هستند. این امر در طولانی مدت باعث کاهش عملکرد دانش‌آموز می‌شود. درست اینجا است که مفهوم مدیریت زمان اهمیت خود را نشان می‌دهد. مدیریت زمان به معنای سازماندهی زمان و استفاده حداکثری از برنامه روزانه، و توانایی استفاده موثر از هر ساعت است.

 

https://media.chibekhoonam.net/2024/04/products-Desktop.webp

یادگیری مهارت های مدیریت زمان چه اهمیتی در پیشرفت تحصیلی دارد؟

مدیریت زمان یک مهارت مهم زندگی است که هر دانش‌آموز باید آن را بیاموزد. این مهارت‌ نه تنها کمک می‌کند تا آن‌ها تصمیم های بهتری بگیرند، بلکه با در دست گرفتن کنترل زندگی‌، به رشد فردی نیز کمک می‌کند.

مدیریت صحیح زمان استرس و اضطراب را از بین می‌برد. در عوض، فرد را به تمرکز بیشتر بر روی پیشرفت سوق می‌دهد! داشتن استراتژی در مورد زمان، می‌تواند حجم کاری را به طور خودکار مدیریت کند و سازنده باشد.


محصولات مرتبط: پلنر


چگونه می توان مهارت مدیریت زمان را آموخت؟

برای بیشتر افراد، مدیریت زمان دشوار است. در حالی که برخی دیگر به دلیل تسلط بر مهارت‌های خاصی، و یا بر اساس استعداد ذاتی، زمان خود را به خوبی مدیریت می‌کنند. اما هیچ جای نگرانی نیست. زیرا دست‌یابی به تسلط مدیریت زمان مستلزم عادت دادن خود به یک برنامه منظم، و مهارتی قابل یادگیری است.

یکی از بهترین ابزار برای یادگیری این مهارت، داشتن مطالعه در این زمینه است. اگر به دنبال بهترین کتاب مدیریت زمان هستید، در ادامه، با ۵ کتاب از برترین آثار منتشرشده در زمینه مدیریت زمان و سازماندهی زندگی آشنا خواهید شد.

آن یک چیز؛ اثر: گری کلر، جی پاپاسان – بهترین کتاب مدیریت زمان (۲۰۱۳)

کتاب آن یک چیز، با عنوان فرعیِ «حقیقتی بی‌نهایت ساده با نتایجی فوق‌العاده»، یکی از پرفروش‌ترین کتاب های مدیریت زمان و موفقیت است که توصیه‌هایی ساده، نوآورانه و بسیار عملی برای افزایش تمرکز به خوانندگان خود ارائه می‌دهد. این کتاب با این ضرب‌المثل روسی شروع می‌شود: «اگر هم‌ زمان دو خرگوش را تعقیب کنی، هیچ کدام را نخواهی گرفت».

با خواندن این کتاب یاد می گیریم که تنها در یک زمان، فقط بر روی یک مسئله مهم تمرکز کنیم تا مانع حواس پرتی و ازدست دادن تمرکزمان شویم. نویسندگان این کتاب، با استفاده از نمودارها، مثال‌ها و تصاویر مختلف، روش‌هایی را برای مدیریت درست زمان، بالابردن تمرکز و انجام کار درست به مخاطب نشان می‌دهند.

این کتاب به ما می‌آموزد که مدیریت زمان موفق این نیست که کارها را سریع‌تر انجام دهیم. نویسندگان این کتاب در سه گام اساسی، مدیریت زمان را به ما آموزش می‌دهند. این سه گام عبارتند از: «تعیین هدف»، «اولویت بندی صحیح»، و «کنارگذاشتن اولویت‌های فرعی».

 

باهوش تر، سریع تر، بهتر؛ اثر: چارلز داهیگ (۲۰۱۶)

اگر مشتاقید تا بهترین کتاب مدیریت زمان را بخوانید که بر اساس یافته‌های علم اقتصاد، روانشناسی و علوم رفتاری مدرن نوشته شده باشد، ما کتاب باهوش‌تر، سریع‌تر، بهتر را به شما پیشنهاد می‌کنیم. این کتاب از چارلز داهیگ نویسنده کتاب پرفروش «قدرت عادت» است.

داهیگ این بار نیز علم بهره‌وری و اصول موفقیت را بررسی کرده و میانبرهایی برای رسیدن به هدف معرفی می‌کند. مفهومی که این‌ کتاب‌ از مدیریت زمان به خواننده ارائه می‌دهد بر این اصل تاکید دارد که باید هوشمندانه‌تر کار کنیم، نه سخت تر. این کتاب در اولین قدم برای یادگیری مدیریت زمان به ما می‌آموزد که مهم ترین نکته این است که مدیریت ذهنیت مهم تر از نوشتن فهرست کارها است.

با خواندن این کتاب می‌آموزیم چگونه بدون استرس و کمترین مبارزه، و بدون قربانی‌کردن چیزهایی که به آن‌ها اهمیت می‌دهیم، به بالاترین حد بازدهی برسیم. برای آشنایی بیشتر با نویسنده این کتاب، می‌توانید مقاله «برای موفقیت تحصیلی چه کتابی بخوانیم؟» را مطالعه کنید.

 

پروژه بهره وری: دستیابی به موفقیت های بیشتر با مدیریت درست زمان، توجه و انرژی؛ اثر: کریس بیلی (۲۰۱۶)

کتاب پروژه بهره وری جرو بهترین کتاب های مدیریت زمان می باشد. نویسنده این کتاب در طول یک سال، مجموعه‌ای از آزمایش های بهره‌وری را روی خود انجام داد و نتایج را ثبت کرد. در این روند، او به بینش‌های ارزشمندی در مورد مدیریت زمان دست یافت که اکنون در این کتاب به اشتراک گذاشته شده است.

این کتاب به خواننده‌اش می‌آموزد که برای‌ رسیدن به حداکثر بهره‌وری، باید بر مدیریت این سه مورد تاکید کند: «زمان، توجه و انرژی» و هر سه را به صورت جداگانه و هم زمان کنترل کند.

این کتاب شامل 25 توصیه عملی و کاملا بررسی شده برای تسلط بر مهارت مدیریت زمان می‌باشد که به راحتی قابل اجرا بوده و از سوی شواهد علمی پشتیبانی می شوند. این کتاب آموزه های کاملاً جدید را با تاکتیک‌های معروف قدیمی‌تر همراه کرده و ترکیبی استثنایی از قدرت بهره‌وری ارایه می‌دهد.

 

فردا را امروز سازماندهی کنید: ۸ روش در اختیار گرفتن ذهن برای ایجاد عملکرد مطلوب در کار و زندگی (۲۰۱۶)

کتاب فردا را امروز سازماندهی کنید یکی از بهترین کتاب های مدیریت زمان می باشد که در مرحله نخست به شما اولویت‌بندی و زمان‌بندی درست را می‌آموزد، که باعث بالا‌رفتن تمرکز، کارایی و اعتماد به نفس شما می‌شود. این کتاب بر نقشی که «ذهنیت» در مدیریت زمان ایفا می‌کند تاکید دارد.

کتاب فردا را امروز سازماندهی کنید یادآوری می‌کند که افراد بسیار موفق هرگز همه چیز را در یک روز به پایان نمی‌رسانند؛ با این حال، آن ها همیشه مهم‌ترین کارها را تکمیل می‌کنند. دکتر جیسون سلک یک مربی عملکرد است که ورزشکاران و مدیران برتر را آموزش می دهد و تام بارتلو یک مربی سابق بسکتبال است که به یک مشاور مالی پردرآمد تبدیل شده‌است.

نویسندگان این کتاب از سوابق ورزشی خود برای تبلیغ جنبه‌های ذهنی عملکرد حداکثری استفاده نموده‌اند. این کتاب نشان می‌دهد که مدیریت زمان یک امر ارادی است و با تمرین می‌توان بر آن تسلط یافت. یکی از مهم‌ترین نکات مفید کتاب این است که تاکید دارد برای عادت به شروع به هدف‌گذاری، باید 8 ساعت کار مداوم روزانه داشته باشید.


محصولات مرتبط: دفتر بولت ژورنال


زندگی به روش ۲۰/۸۰، اثر: ریچارد کخ – بهترین کتاب مدیریت زمان (۱۹۹۹)

احتمالا شما هم در مورد اصل ۲۰/۸۰ یا قانون پارتو که در سطح جهانی شناخته شده است، چیزهایی شنیده‌اید. قانونی که بر دستیابی به حداکثر بازدهی با حداقل امکانات تاکید دارد. امروزه قانون پارتو یکی از مهم‌ترین اصول مدیریت زمان است که تمام مدیران موفق دنیا آن را به کار می‌بندند.

این قانون می‌گوید: ۸۰ درصد از نتایج، حاصل ۲۰ درصد تلاش است. ریچارد کخ در کتاب زندگی به روش ۲۰/۸۰ نشان می دهد که این اصل تقریباً در همه‌جا و در هر زمینه‌ای، چه تجارت، چه تحصیل و چه کار‌های روزمره، بدون شکست عمل می‌کند.

شما با خواندن این کتاب یاد می گیرید که چگونه این قانون را برای مدیریت زمان درس‌خواندن خود به کار بگیرید و با صرف کمترین زمان، کارایی خود را به بالا ترین حد ممکن برسانید.

 

کلام آخر

همان طور که گفته شد، مهارت‌های مدیریت زمان موثر می‌تواند تأثیر مثبتی بر تحصیل، ارتباطات، کار و به طور کلی زندگی شما داشته باشد. شما وقتی یاد می‌گیرید که کنترل زمان خود را به صورت روزانه در دست بگیرید، در طولانی مدت نیز توانایی تصمیم گیری بهتر را کسب می‌کنید و مهم‌تر از همه، قادر می‌شوید اولویت‌های کلیدی خود را مدیریت کنید.

اما در نظرگرفتن این نکته نیز ضرورت دارد که توانایی‌های ذهنی هر انسان به طور منحصربه‌فرد متفاوت است. از این رو، مهم است که بدانید ممکن است یادگیری تمام آموزش‌های ارائه‌شده در کتاب‌ها، برای همه افراد، با سرعت و کیفیت یکسان صورت نگیرد.

یادگیری اصول مدیریت زمان به چندین پارامتر همچون عامل ذاتی بستگی دارد و می‌تواند تحت تأثیر عوامل خارجی متعدد قرار گیرد. با این حال هرگز ناامید نشوید و از یادگیری دست نکشید.‌ همان طور که مایکل آلتشولر می‌گوید: “خبر بد این که زمان می‌گذرد؛ خبر خوب این که شما خلبان زمان خود هستید.”

برای مطالعه بیشتر در همین حوزه، خواندن مقاله بهترین کتاب ها برای افزایش اعتماد به نفس توصیه می شود.

مفید بود؟
5
0
بدون دیدگاه
  • هنوز دیدگاهی ارسال نشده است.