logo
برچسب ها:
تاثير نظم در موفقيت - ويژه كنكوريها
3

تاثير نظم در موفقيت – ويژه كنكوريها

تاثير نظم در موفقيت

تابحال درباره نظم و تاثير نظم در موفقيت و تبعات داشتن و نداشتن آن از پدر و مادر و معلم و مشاور زیاد شنیده ایم، ولی شاید دقیقا برایمان واضح نباشد که در چه مواردی باید نظم داشت و برای یک کنکوری چه مواردی بی نظمی تلقی می شود؟؟؟

نظم در مطالعه

عموما مطالعه هایی که درفضای مدرسه برگزار می شود، در ساعت های مشخصی آغاز و پایان می یابند. بنابراین مجبور خواهید بود در قالب آنها منظم مطالعه کنید. ولی در ساعت های مطالعه در منزل برقراری این نظم به عهده خود شماست. یعنی باید دقیقا مثل مدرسه ساعت هایی را برای شروع و پایان هر یک از ساعت های مطالعه تعریف کنید. مثال :

https://media.chibekhoonam.net/2024/04/products-Desktop.webp

رسیدن به منزل 16:00

استراحت 16:00 – 17:00

مطالعه اول ساعت 17:00 – 18:15

مطالعه دوم ساعت 18:30 – 19:45

مطالعه سوم ساعت 20:00 – 21:15

البته این فقط یک مثال و برنامه پیشنهادی بود که شما با توجه به روحیات و شناختی که از خود دارید آن را تغییر خواهید داد. حال اگر این نظم در مطالعه شما حاکم شود چه فوایدی خواهد داشت:

اگر مغز خود را به کار کردن در ساعات خاصی عادت بدهید، در آن ساعت ها بازدهی بیشتری نسبت به حالت معمول از آن خواهید گرفت یعنی مغز شما شرطی می شود.
درس خواندن در قالب مشخص آرامشی در ما بوجود می آورد. این آرامش ناشی از این حس است که اگر طبق برنامه پیش بروم تا فلان ساعت مطالعه های خود را انجام و کارهای خود را به پایان خواهم رسانید.
اگر نامنظم درس بخوانیم:
هر موضوع متفرقه ای میتواند در برنامه ما جا پیدا کند. مثال اگر مایل به دیدن برنامه خاصی از تلویزیون باشیم خیلی راحت برنامه خود را تغییر می دهیم تا آن برنامه را ببینیم و احتمالا مجبوریم مطالعه خود در بازه زمانی فشرده تری انجام دهیم و یا اصلا مطالعه خود را کامل نکنیم.


محصولات مرتبط: کنکوریوم انسانی


نظم در زندگی روزمره

برای اینکه به قالب و چارچوب مطالعه مان در منزل سر و شکل مشخصی بدهیم، لازم است زمان های اتفاقات روتین زندگی مثل نهار، شام، استراحت و … هم مشخص باشد.
روزهای جمعه که زمان بیشتری را برای خودمان داریم، اگر خیلی از زمان متعارف خارج شویم نظمی که یک هفته برای آن تلاش کرده ایم را خدشه دار کرده ایم و بازگشت به آن نظم برایمان مثل روز اول سخت خواهد بود.

چند مورد دیگر :
سعی کنید کتاب های تست خود را در کتاب حل نکنید. شاید برای مرور نیاز به زدن تست تکراری داشته باشید.
سعی کنید در مطالعه دروس عمومی مثل دین و زندگی کمتر زیر مطالب مهم خط بکشید، چراکه در مرور های بعدی آن مطالب تمام نگاه شما را به خود جلب خواهد کرد و شما را از سایر مطالب غافل می کند.
اگر به دلیل کمبود وقت و یا هر دلیل دیگری تعدادی از تست های موضوعی را از یک کتاب زده اید (مثال زوج ها) آن را درجایی مشخص یادداشت کنید.
جزوات خود را در دفتر یادداشت کنید. از نوشتن جزوات در برگه A4 بپرهیزید.

برای آشنایی با بهترین کتاب های کمک آموزشی از صفحه تحلیل کتاب ها دیدن کنید.

مقالات مرتبط به این موضوع :
1-
روش صحیح مطالعه دروس مختلف + تکنیک های موثر تست زنی
2-راههای کاهش اضطراب و استرس امتحان
3-برنامه ریزی برای عید کنکوری ها
4-روشهای افزایش دقت و تمرکز هنگام مطالعه

1 دیدگاه
  • F پاسخ دهيد 16 / 11 / 1399

    من درحال حاضرخیلی سعی میکنم منظم باشم امایک مشکل اساسی دارم..اینکه وقتی تصمیم میگرم که مثلا۳ساعت زیست بخوانم وتست هم بزنم درپایان تایم مشخص شده هنوزمقداری ازتعدادصفحه هایاتعدادتست هاباقی مانده نمیدونم چه کنم.میشه راهنمایی م کنید