logo
برچسب ها:
شرایط ثبت نام و شرکت متقاضیان دارای معلولیت در کنکور سراسری
0

شرایط ثبت نام و شرکت «متقاضیان دارای معلولیت» در کنکور سراسری 1400

نحوه ثبت نام و شرکت در کنکور سراسری برای داوطلبان معلول، همانند داوطلبان دیگر است و داوطلبان برای ثبت نام و شرکت در کنکور باید تمامی مدارک و شرایط لازم در دفترچه ثبت نام کنکور سراسری را دارا باشند. تنها تفاوت داوطلبان معلول با سایر داوطلبان، در پر کردن فرم ثبت نام کنکور سراسری و روند برگزاری آزمون می باشد که در این مقاله به شرح آن می پردازیم.

در جدول صفحه بعد انواع معلولیت ها و شرایط موجود برای آن ها ذکر گردیده است. با توجه به این جدول، شرایط مد نظر را پیدا کنید و ادامه توضیحات مربوطه را مطالعه نمایید.

 

https://media.chibekhoonam.net/2024/04/products-Desktop.webp

نوع معلولیت

شدت معلولیت

نیاز تعیین شده

توضیحات

بینایی

خیلی شدید

منشی – وقت اضافه

شدید

منشی – وقت اضافه

متوسط

چاپ درشت سوالات – وقت
اضافه به صورت 1/3 وقت افراد شديد

با توجه به طيف وسيع کم بينايی و با توجه به شرايط محيط آزمون در صورت درخواست منشی در دسترس باشد.

خفیف

چاپ درشت سوالات

شنوایی

خيلی شديد

رابط – وقت اضافه

شدید

رابط – وقت اضافه

متوسط

خفیف

جسمی حرکتی

خیلی شدید

منشی – وقت اضافه

با توجه به آسيب چهاراندام در افراد با معلوليت جسمی حرکتی خيلی شديد، منشی و وقت اضافه ضروری است.

شدید

در صورت آسيب صرفا اندام های تحتانی (پاها)، نيازی به وقت اضافه و منشی ندارد.

شدید

منشی – وقت اضافه

در صورت آسيب دست ها به ويژه دست غالب يا فقدان دست

متوسط

منشی – وقت اضافه

در صورت آسيب دست ها به ويژه دست غالب يا فقدان دست

خفيف

آسيب گفتار و زبان

با هر شدت معلولیت

تکاملی رشد (اتيسم)

با هر شدت معلولیت

محيط فيزيکی آرام و با تراکم جمعيت بسيار پايين

اعصاب و روان

با هر شدت معلولیت

 

شرایط استفاده از منشی برای داوطلبان معلول در کنکور سراسری 1400

آن دسته از داوطلبانی كه نابينا يا كم بينا، ناشنوا يا كم شنوا و يا معلول جسمی حركتی می باشند، بايد با علامت گذاری در دايره های ردیف 30 فرم تقاضانامه ثبت نام، وضعيت خود را مشخص نمايند. وضعيت معلوليت اين افراد از سازمان بهزيستی استعلام خواهد شد و در صورت تأييد آن سازمان، بند معلوليت برای آنان اعمال خواهد شد.

لذا داوطلبان معلولی كه در سازمان بهزيستی تشكيل پرونده نداده اند، ضرورت دارد با مراجعه به ادارات بهزيستی محل سكونت خود نسبت به تشكيل پرونده اقدام نمايند. بديهی است در صورت عدم تایید معلوليت آنها توسط سازمان بهزيستی، خدمات و تسهیلات لازم به آنان ارائه نخواهد شد.

آن دسته از داوطلبانی كه يكی از موارد بند 30 تقاضانامه را علامت گذاری می نمايند، می بايست با توجه به نوع و ميزان معلوليت، برای شركت در آزمون و پاسخگويی به سوالات، نياز خود به منشی را اعلام نمايند.

نکته: متقاضيان نابينا که در زمان ثبت نام اينترنتی مورد معلوليت بينايی را انتخاب می کنند، حتما تمايل خود را به پاسخگویی سوالات خط بريل در ذيل بند 29 تقاضانامه ثبت نام مشخص نمايند.

 

شرایط و سوالات آزمون برای داوطلبان معلول در کنکور سراسری 1400

سوالات آزمون داوطلبان استثنایی با دیگر داوطلبان یکسان است، اما با توجه به محدودیت های خاص که به علت خواندن سوال توسط منشی برای نابینایان و همچنین وجود نقیصه استنباط برای ناشنوایان وجود دارد زمان بیشتری برای آزمون این افراد در نظر گرفته می شود.

 

زمان پاسخ گویی به سوالات کنکور برای نابینایان و ناشنوایان و سایر معلولان در کنکور سراسری 1400

زمان پاسخگویی به سوالات با توجه به نوع معلولیت داوطلب برای سوالاتی مانند ریاضیات، فیزیک و شیمی 1.5 برابر سایر داوطلبان و برای سایر دروس 1.3 برابر زمان سایر داوطلبان تعیین شده است.

زمان پاسخگویی داوطلبان نابینا، کم بینا، ناشنوا، کم شنوا و معلول جسمی حرکتی برای سوالات درس ریاضیات، فیزیک، فیزیک مکانیک و شیمی،‌ 1.5 برابر داوطلبان عادی خواهد بود.

 

نحوه برگزاری و حوزه امتحانی کنکور سراسری 1400 برای داوطلبان معلولی

دانش‌آموزان دارای معلولیت همزمان با دیگر داوطلبان کنکور سراسری اما در حوزه مخصوص خودشان با هم رقابت خواهند کرد. حوزه امتحانی داوطلبان معلول کنکور سراسری، به صورت جداگانه در نظر گرفته می شود.

حوزه امتحانی داوطلبان ناشنوا نیز جدا می باشد. برای معلولین جسمی حرکتی که از ناحیه دست مشکل داشته باشند، منشی در نظر گرفته شده و معلولین جسمی حرکتی دارای صندلی چرخدار نیز می توانند با همان صندلی البته در طبقات همکف حوزه امتحانی آزمون دهند و در صورت لزوم از منشی خود کمک بخواهند.

 

خط بریل برای دفترچه داوطلبان نابینا در کنکور سراسری 1400

سوالات دروس عمومی برای نابینایان در تمامی گروه های آزمایشی به خط بریل تهیه شده اما در عین حال برای افرادی که با خط بریل آشنا نیستند، منشی در نظر گرفته شده است. در دروس فلسفه و منطق، زبان و ادبیات فارسی، روانشناسی، علوم اجتماعی، تاریخ و ریاضی گروه علوم انسانی و درس زبان انگلیسی تخصصی گروه زبان های خارجی سوالات به صورت خط بریل تهیه خواهد شد.

علاوه بر دفترچه های خط بریل، دفترچه سوالات عادی نیز در اختیار داوطلبان نابینا قرار می گیرد، چراکه ممکن است عارضه نابینایی در بزرگسالی برای افراد ایجاد شده باشد و این داوطلبان به خط بریل تسلط نداشته باشند و سوالات توسط منشی برای آنها قرائت شود. لازم به ذکر است برای داوطلبان کم بینا سوالات به خط درشت تهیه شده است.

 

سهمیه مناطق داوطلبان استثنایی در کنکور سراسری 1400

در گزینش نهایی داوطلبان استثنایی، چنانچه سهمیه منطقه 1 باشند، در سهمیه منطقه 2 و اگر سهمیه منطقه 2 باشند، در سهمیه منطقه 3 گزینش خواهند شد تا این داوطلبان بتوانند در شرایط بهتری با داوطلبان عادی رقابت داشته باشند.

 

حتمن بخونید: نحوه دریافت «کد ایثارگری سپاه» و «کد ایثارگری ارتش» برای ثبت نام در کنکور سراسری 1400

حتمن بخونید: نحوه دریافت کد سوابق تحصیلی دیپلم و پیش دانشگاهی

حتمن بخونید: نحوه تعیین وضعیت «کد نظام وظیفه» و مقررات آن در ثبت نام کنکور سراسری 1400

بدون دیدگاه
  • هنوز دیدگاهی ارسال نشده است.