logo
اگر کتاب کیمیاگر را دوست داشتید این کتاب ها را نیز بخوانید
1

اگر کتاب کیمیاگر را دوست داشتید این کتاب ها را نیز بخوانید

رمان کیمیاگر بهترین، بزرگ‌ترین و پرفروش‌ترین کتاب‌های الهام‌بخش قرن بیستم است که خواننده خود را، به خودشناسی دعوت می‌کند.

رمان کیمیاگر نوشتۀ نویسندۀ شناخته شدۀ برزیلی «پائولو کوئیلو» است که در سال ۱۹۸۸ منتشر شد و الهام‌بخش میلیون‌ها خواننده مشتاق در جهان می‌باشد. از 35 سال پیش تاکنون، این رمان به‌ عنوان راهنمای غلبه بر ترس‌ها، ایمان به حقیقت، تحقق رویاها و دنبال کردن سرنوشت، مشهور و ماندگار شده است.

کیمیاگر داستان زندگی پسر چوپان اهل آندلس را روایت می‌کند که در تعقیب سرنوشت خود، پا در سفری ناشناخته می‌گذارد. داستان از جایی شروع می‌شود که «سانتیاگوی چوپان»، گله گوسفندان خود را به کلیسای متروکی می‌برد و شب را آن‌جا می‌گذراند. او در آن مکان خوابی را برای دومین‌بار می بیند که در آن پسرکی محل دفن گنجی در نزدیکی اهرام مصر را نشانش می‌دهد.

https://media.chibekhoonam.net/2024/04/products-Desktop.webp

چوپان به دنبال تعبیر خواب یک کولی و راهنمایی‌های معنوی یک پیرمرد، تصمیم می‌گیرد که سرنوشت خود را دنبال کرده و گنج را پیدا کند. او راهی سفر مصر می‌شود و در این مسیر با افراد و اتفاقات مختلفی روبرو می‌گردد که شخصیت و جهان‌بینی او را برای همیشه تغییر می‌دهند.

با این حال، آیا کتاب‌های الهام بخش بیشتری شبیه به کیمیاگر و با همین کیفیت وجود دارند؟ پاسخ مثبت است. در این مقاله تعدادی کتاب که از نظر سبک، محتوا و مفهوم شبیه کیمیاگر هستند و آثار تاثیرگذاری محسوب می‌شوند؛ معرفی شده‌اند.

اگر کتاب کیمیاگر را دوست داشتید این کتاب ها را نیز بخوانید

۱- «سیذارتا (سیدارتها)» نویسنده: هرمان هسه (۱۹۲۲)

اکنون ۱۰۰ سال از عمر رمان سیذارتا می‌گذرد؛ سیدارتها کتاب مشابه کیمیاگر است که به عنوان یک داستان الهام‌بخش، راهنمای روشنگری معنوی، دانش و مشوق خود‌شناسی، ماندگار شده است؛ و به بررسی معنای زندگی می‌پردازد. این کتاب توسط نویسندۀ آلمانی و برنده جایزه نوبل ادبیات «هرمان هسه» در سال ۱۹۲۲ نوشته شده است.

«سیذارتا» داستان سفر معنوی مرد جوان هندی به نام سیذارتا را روایت می‌کند که اهل خانواده‌ای ممتاز و ثروتمند بود. او آرزوهای خاصی در سر داشت که تشویقش می‌کرد تا به دنبال معنای عمیق‌تری در زندگی باشد، زیرا سبک زندگی اشرافی و سنت‌های پدرانش را مناسب روحیه معنوی خود نمی‌دید.

بنابراین خانواده، مقام و دارایی‌های خود را رها کرده و قدم در سفری نامعلوم گذاشت. در ابتدای این مسیر دوست صمیمی‌اش «گوویندا» نیز همراهش بود که پس از مدتی از او جدا شد. سیذارتا در سفر خود با افراد مختلفی از جمله «مرتاض‌ها»، «شمن‌ها» و «قایق‌رانان» آشنا شد که به او درس‌های ارزشمندی آموختند. درس‌هایی که منجر به یافتن افسانه شخصی‌اش شد.

این رمان نیز همانند رمان کیمیاگر، عمدتاً حاوی عناصر فلسفی و معنوی است و جستجو برای یافتن روشنگری را به تصویر می‌کشد. برای آشنایی بیشتر با آثار نویسندگان آلمانی، مطالعه مقاله‌ «6 رمان برتر کشور آلمان» پیشنهاد می‌شود.

۲- «زندگی پی» نویسنده: یان مارتل کتاب مشابه کیمیاگر (۲۰۰۱)

این کتاب احتمالاً محبوب‌ترین رمان در فهرست کتاب‌های مشابه کیمیاگر است و ممکن است برخی از شما فیلم اقتباسی آن را، که در سال ۲۰۱۲ ساخته شده، هم مشاهده کرده باشید. برای افراد ناآشنا، زندگی پی یک رمان ماجراجویانه، الهام‌بخش و معنوی می‌باشد که توسط نویسنده کانادایی برنده جایزه بوکر، «یان مارتل» نوشته شده است.

این رمان داستان آوارگی دریایی «پی پاتل» شانزده ساله، تنها بازمانده انسانی یک کشتی غرق شده را تعریف می‌کند. پدر «پی» یک مرد ثروتمند است که باغ وحشی را اداره می‌کند. داستان از جایی شروع می‌شود که خانواده و حیوانات باغ وحش سفری را با کشتی به مقصد ژاپن شروع می‌کنند.

در طول مسیر، در اثر طوفان کشتی غرق می‌شود و فقط پی نجات می‌یابد. او سوار یک قایق نجات می‌شود. با این حال، او تنها نیست بلکه با یک کفتار حیله‌گر، یک گورخر آسیب‌دیده، یک اورانگوتان ماده و یک ببر خشمگین همراه شده است.

وقتی پی ماجرای ۲۷۷ روز پایداری خود برای زنده ماندن در دریا را بازگو می‌کند، داستان واقعاً جذاب می‌شود. زندگی پی در قلب خود افسانه‌ای است درباره سخاوت، خانواده، عشق و درد از دست دادن.

3- «این همه نوری که نمی توانیم ببینیم» نویسنده: آنتونی دوئر (۲۰۱۴)

در میان داستان‌هایی با مضمون معنای زندگی و دنبال کردن سرنوشت، رمان این همه نوری که نمی توانیم ببینیم بیش از همه احساسات شما را برمی‌انگیزد. نویسنده این کتاب مشابه کیمیاگر، «آنتونی دوئر»، برای نگارش این کتاب جایزه ادبی پولیتزر را در سال ۲۰۱۵ و جایزه بوک بروز را در سال ۲۰۱۴ کسب کرد.

داستان این رمان زندگی دو نوجوان در دو نقطه مختلف اروپا را دنبال می‌کند که در نهایت با یکدیگر پیوند می‌خورند. ماری لور، دختر نابینای سیزده ساله، پس از اینکه جواهری ارزشمند به او سپرده شد، همراه پدرش پاریس را ترک و به شهری دورافتاده مهاجرت می‌کند.

ماری وارد نیروهای مقاومت فرانسه می‌شود و از یک رادیو قاچاق برای پخش اطلاعات به متفقین استفاده می‌کند. از طرف دیگر در آلمان، «ورنر پنیگ»، پسر جوان بسیار باهوشی است که به خدمت سربازی اجباری نیروهای نازی فرستاده شده است. او عضوی از تیمی می‌‌شود که برای پیدا کردن و نابود کردن برنامه‌های رادیویی ضد آلمانی تعیین شده‌اند.

این کتاب مجموعه‌ای از وقایع زندگی این دو نوجوان را در هم می‌آمیزد، و داستان امید به زندگی آن دو را در حالی که هر دو سعی می‌کنند از ویرانی‌های جنگ جهانی دوم جان سالم به در ببرند، به زیبایی به تصویر می‌کشد. این کتاب همچون کیمیاگر، کتابی مثال زدنی در مورد انسانیت، با مضامین بقا، استقامت و معنویت است.

۴- «شازده کوچولو» نویسنده: آنتوان دو سنت اگزوپری (۱۹۴۳)

شازده کوچولو نوشته «آنتوان دوسنت اگزوپری» در سال ۱۹۴۴ منتشر شد و اکنون پس از حدود 80 سال از اولین انتشار آن، سومین کتاب در جهان از لحاظ بیشترین تعداد خواننده به شمار می‌آید. این کتاب به بیش از ۱۰۰ زبان مختلف ترجمه شده و عنوان محبوب‌‌ترین داستان قرن بیستم را یدک می‌کشد.

رمان شازده کوچولو نیز مانند کیمیاگر دارای درس‌های بی‌انتها در مورد معصومیت و عشق است. در شازده کوچولو، یک داستان ساده، فانتزی و به ظاهر بچگانه درباره یک خلبان سرنگون شده، به داستانی شگفت‌انگیز در مورد معنای زندگی و قدرت شفابخش عشق تبدیل می‌شود.

شازده کوچولو داستان خلبانی را روایت می‌کند که در صحرای آفریقا به صورت تصادفی فرود می‌آید. او با یک پسر کوچولو از سیاره دیگر آشنا می‌شود که از سفرهایش در سراسر جهان برایش حرف می‌زند. شازده کوچولو، مسافری از سیاره «ب ۶۱۲»، راز آنچه واقعاً در زندگی مهم است، را به خلبان می‌آموزد و جهان را برای همیشه برای او و خوانندگان کتاب تغییر می‌دهد.

این داستان زیبا و خیال‌انگیز مشابه کیمیاگر، حاصل اتفاق واقعی است که اگزوپری در دل صحرای موریتانی تجربه کرده. او که بر اثر خرابی هواپیمایش، مجبور به فرود اضطراری در صحرا شده بود، با پسر بچه‌‌ای عجیب روبرو می‌شود که بعدها، الهام‌بخش او برای خلق شخصیت شازده کوچولو می‌گردد.

از این رمان کوتاه تاکنون ترجمه‌های بی شماری در بازار نشر ایران منتشر شده است که برای انتخاب بهترین ترجمۀ آن، مطالعۀ مقالۀ «مقایسه تطبیقی ترجمه‌های شازده کوچولو» به شما پیشنهاد می‌شود.

۵- «سه شنبه ها با موری» نویسنده: میچ آلبوم (۱۹۹۷)

کتاب سه شنبه‌ها با موری یک دفتر خاطرات بسیار تکان‌دهنده است که بینش‌های کلیدی درباره معنا و فلسفه زندگی ارائه می‌کند. طرح این کتاب بسیار ساده است: نویسنده کتاب «میچ آلبوم»، رابطه خود با استادش موری شوارتز را، که نزدیک به بیست سال او را ندیده، احیا می‌کند.

موری تنها چند ماه از عمرش باقی مانده زیرا به بیماری لاعلاج «ای.ال.اس» مبتلا شده است. این کتاب به شرح جلسات سه‌شنبه آن‌ها با هم می‌پردازد، زیرا موری کلاس‌های جامعه‌شناسی خود را به میچ آلبوم واگذار می‌کند. این کار درسی به میچ می‌دهد که زندگی وی را برای همیشه تغییر می‌دهد.

هر فصل از این کتاب، شرح گفتگوی موری و میچ درباره یک موضوع خاص است. این کتاب به شما خواهد آموخت که چگونه، حتی در مواجهه با سختی‌ها، شاد بمانید. همچنین نشان می‌دهد که چگونه از عزیزان خود بیشتر قدردانی کنید و حضور آن‌‌ها را بدیهی ندانید. مهم‌‌تر از همه، سه‌شنبه‌ها با موری کتابی است که زندگی شما را به سوی بهتر شدن تغییر می‌دهد.

۶- «پیامبر» نویسنده: جبران خلیل جبران (۱۹۲۳)

کتاب پیامبر مشهورترین و موفق‌ترین کتاب نویسنده لبنانی، «خلیل جبران» یکی از پرترجمه‌‌ترین آثار ادبی می‌باشد که به بیش از 100 زبان در سراسر دنیا ترجمه شده است. داستان این کتاب نیز مشابه کتاب کیمیاگر در خاورمیانه می‌گذرد و مضمونی فلسفی و عرفانی ژرف را دنبال می‌کند.

پیامبر به صورت مجموعه شعر منثوری نوشته شده است که آموزه‌های خود را در بیست و شش فصل با عناوین کار، عشق، ازدواج، خوردن و آشامیدن، شادی و غم، خودشناسی، تعلیم، دوستی، نماز، لذت، زیبایی، دین، جنایت و کیفر، عقل و اشتیاق و مرگ ارائه می‌دهد.

این کتاب از پیامبری به نام «المصطفی» صحبت می‌کند که ۱۲ سال است در اورشلیم زندگی می‌کند و در شرف آغاز سفر به خانه خود با کشتی است. او که در اثر سال‌ها انزوا و تفکر تبدیل به پیرمردی فرزانه و خردمند شده است، قبل از حرکت، به درخواست عده‌ای از اهالی، مدتی توقف می‌کند تا با آن‌ها درباره موضوعات مختلف زندگی سخن بگوید و به آن‌ها اندرز بدهد.

اين کتاب مشابه کیمیاگر، به ظاهر ساده و کم حجم است و مضمونی نمادین دارد و تفسیر‌های ادبی و فلسفی فراوانی از آن صورت گرفته است.

کلام آخر

در پایان اگر به مطالعه بیشتر چنین آثاری علاقمند هستید، مقاله‌ «اگر کتاب ملت عشق را دوست داشتید، این کتاب ها را نیز بخوانید» به شما پیشنهاد می‌شود.

مفید بود؟
0
0
بدون دیدگاه
  • هنوز دیدگاهی ارسال نشده است.