logo
برچسب ها:
نکاتی پیرامون سهمیه ایثارگران در کنکور سراسری
0

همه چیز درباره «سهمیه ایثارگران» در کنکور سراسری 1400

سهمیه ایثارگران صرفا برای افراد دارای شرایط زیر می باشد:

  • جانبازان ۲۵% و بالاتر و همسر و فرزندان آنان
  • جانبازان زیر ۲۵% و همسر و فرزندان آنان
  • آزادگان و همسر و فرزندان آنان
  • همسر و فرزندان شهدا و مفقود الاثران

این افراد برای استفاده از سهمیه ایثارگران بایستی نسبت به تکمیل بند مربوطه در تقاضانامه ثبت نامی اقدام نمایند.

همچنین همسر و فرزندان رزمندگان با حداقل شش ماه حضور داوطلبانه در جبهه ضمن علامت گذاری بند مربوطه می بایست کد ۱۲ رقمی از ارگان ذیربط را دریافت و در قسمت مربوطه در تقاضانامه درج نمایند تا در صورت تأیید ارگان، در سهمیه گزینش شوند.

https://media.chibekhoonam.net/2024/04/products-Desktop.webp

میزان تاثیر سهمیه ایثارگران در کنکور سراسری 1400

  1. بیست و پنج درصد (۲۵%) از ظرفیت هر کد رشته محل به «همسر و فرزندان شهدا و مفقود الاثران»، «آزادگان و همسر و فرزندان آنان»، «جانبازان ۲۵% و بالاتر و همسر و فرزندان آنان» اختصاص دارد (سهمیه ایثارگران 25 درصد).
  2. پنج درصد (۵%) از ظرفیت هر کد رشته-محل نیز به «جانبازان زیر ۳۵٪ و همسر و فرزندان آنان» و «همسر و فرزندان رزمندگان با حداقل شش ماه حضور داوطلبانه در جبهه» اختصاص دارد (سهمیه ایثارگران 5 درصد).

نکات و تذکرات مهم:

  • در صورتی که سهمیه ۲۵ درصدی ایثارگران توسط متقاضیان مشمول سهمیه فوق تکمیل نشود، ظرفیت استفاده نشده، ابتدا به مشمولین سهمیه ۵ درصدی ایثارگران که شرایط و حد نصاب لازم را داشته باشند تخصیص یافته و اگر باز هم این ظرفیت خالی بماند، مابقی آن به متقاضیان سهمیه آزاد اختصاص می یابد.
  • بر اساس قوانین مذکور حد نصاب نمره ایثارگران (اعم از ایثارگران مشمول ظرفیت ۲۵ درصدی و یا ۵ درصدی)، ۷۰% نمره آخرین فرد پذیرفته شده در گزینش آزاد در هر کد رشته محل و حد نصاب نمره رزمندگان، ۷۵% نمره آخرین فرد پذیرفته شده در گزینش آزاد در هر کد رشته محل است.
  • متقاضیان سهمیه ایثارگران، علاوه بر سهمیه ایثارگران همانند سایر متقاضیان در سهمیه منطقه خود نیز گزینش می شوند و سهمیه مناطق آنها نیز در کارنامه نتایج علمی درج می شود.

آیا می توان از سهمیه ایثارگران دوبار استفاده کرد؟

آن دسته از متقاضیانی که با استفاده از سهمیه شاهد و ایثارگر، یک بار در رشته های تحصیلی دوره روزانه با آزمون یا بدون آزمون (برای پذیرفته شدگان رزمنده از سال ۱۳۶۸ به بعد و برای پذیرفته شدگان سهمیه شاهد از سال ۱۳۷۶ به بعد) پذیرفته شده اند، اعم از اینکه از رشته قبولی انصراف داده و یا در رشته قبولی ثبت نام کرده و یا نکرده باشند.

حق استفاده مجدد از سهمیه مذکور در آزمون سراسری در هیچ دوره ای اعم از روزانه، نوبت دوم (شبانه)، غیرانتفاعی، پیام نور، شهریه پرداز، پردیس خودگردان، مجازی، دانشگاه آزاد اسلامی و… را نخواهند داشت. به عبارت دیگر داوطلبان مشمول این ماده تحت هیچ عنوان حق استفاده مجدد از این سهمیه در تمامی دوره ها و دانشگاه آزاد اسلامی را ندارند.

آن دسته از متقاضیان سنوات قبل که با استفاده از سهمیه های شاهد و ایثارگر در ردیف پذیرفته شدگان با آزمون و یا بدون آزمون رشته های تحصیلی غیر روزانه (دوره های نوبت دوم (شبانه) دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی، پیام نور، دانشگاه آزاد اسلامی، مؤسسات آموزش عالی غیردولتی و غیرانتفاعی، شهریه پرداز، پردیس خودگردان، مجازی و…) قرار گرفته اند.

در صورت انصراف از رشته قبولی خود فقط یك بار، مجاز به استفاده مجدد از سهمیه های مربوطه در این آزمون خواهند بود. به عبارت د یگر اگر متقاضی یک بار از سهم یه ایثارگران جهت ورود به دوره های غیرروزانه استفاده کرده باشد، صرفاً با انصراف از تحصیل می تواند جهت ورود به دوره های غیر روزانه یک بار دیگر استفاده نماید.

اما اگر داوطلبی یک بار از سهم یه ایثارگران جهت ورود به دوره های روزانه از سال 1368 به بعد استفاده کرده باشد، دیگر حق استفاده از سهم یه در هیچ دوره ای از آزمون سراسری و دانشگاه آزاد اسلامی را ندارد.

حتمن بخونید: همه چیز درباره سهمیه بهیاران در کنکور 1400

حتمن بخونید: همه چیز درباره سهمیه رزمندگان در کنکور 1400

2 دیدگاه
  • محمد پاسخ دهيد 24 / 08 / 1402

    سلام خسته نباشید
    ببخشید اگه سهمیه جانباز ۵درصد توسط فرزندان خود شخص استفاده نشه سهمیه به چه کسی میرسه؟؟

    • چی بخونم (مدير) در پاسخ به محمد پاسخ دهيد 4 / 09 / 1402

      سلام دوست عزیز
      سهمیه به کسی نمی‌رسه و قابلیت انتقال نداره.